02 August 2011

Diari Praktikal Mizz Aiza - Part 14 (Trip ke ladang Ikan Hiasan di Sg. Siput, Perak)

4 Ogos 2003

Tempat aku praktikal terletak dekat dengan Sg. Siput. Majoriti penduduk di Sg. Siput terdiri daripada kaum India dan Cina. Hari ini bos akan membawa kami membuat lawatan ke salah satu ladang ikan hiasan di Sg. Siput. 

Pemilik ladang tiba dengan pacuan 4 rodanya dan kenderaan kami mengikutnya dari belakang. Kehadiran kami disambut oleh empat ekor anjing yang sememangnya setia menjaga kawasan berkenaan dari penceroboh. Ladang yang dimiliki oleh pengusaha Cina ini sangatlah luas. Saujana mata memandang.

Saujana mata memandang
Saujana mata memandang
Pelbagai jenis ikan hiasan diternak di sini. Ada ikan Guppy, Tiger Barb, Emas, Kelisa/Arowana dan Flower horn pun ada. Pengusaha berkenaan memaklumkan, ikan hiasan dari ladangnya dieksport ke Taiwan, Jepun dan China. Nampak je pengusaha tu pakai baju selekeh, tapi poket penuh berisi duit. Beliau merupakan salah seorang daripada pengusaha ikan hiasan berjaya di negeri Perak. 

Sesi penerangan
Sesi penerangan

tumbuhan akuatik
Antara tumbuhan akuatik yang ditanam di sini
Lawatan kami di sekitar tangki ternakan dan kolam yang menempatkan pelbagai jenis ikan hiasan yang cantik. Kami juga dibawa melawat ke tempat pembungkusan ikan berkenaan bagi tujuan eksport di dalam dan luar negara. Kebanyakan pekerjanya memang terdiri daripada warga asing. Memang aku kagum cara kerja beliau menguruskan ladang berkenaan.


Kisah Diari Praktikal Mizz Aiza:

^_^

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen.. ^_^