27 July 2011

Diari Praktikal Mizz Aiza - Part 10 (Sepucuk Surat Cinta)

14 Julai 2003

Surat Cinta
Surat Cinta
Aku dikejutkan dengan kehadiran sepucuk surat. Surat tu dihulurkan sendiri oleh seorang staf lelaki kat situ, abang Rahim namanya. Aku baca bait-bait ayat dalam surat tu. Ternyata ianya SURAT CINTA!!! Oh, tidak!!! Aku ke sini untuk belajar, bukan untuk bermain cinta.

Lelaki tu macam berharap sesuatu dari aku. Aku buat siasatan, rupa-rupanya dia dah kahwin dan dah ada 3 orang anak yang masih kecil. Anak sulungnya dah masuk darjah 1 pun. Sebelum ni aku selalu tengok dia hantar budak tu ke sekolah dengan kereta, dia cakap budak tu anak sedara dia.

Sebelum ni, aku perasan juga dia selalu ambil perhatian apa sahaja yang aku teringin. Pernah aku nyatakan keinginan untuk makan buah durian dan rambutan, keesokan harinya memang dia bawa buah-buah tu. Katanya buah dari dusun miliknya sendiri.

Dia pernah bawa juadah kenduri cukur rambut baby  baru lahir. Katanya kakaknya baru lepas bersalin anak lelaki. Rupa-rupanya setelah siasatan dijalankan, isterinya yang baru je lepas bersalin anak ketiga, kiranya dalam pantang lagi la.

Rumahnya dekat dengan Pusat Perikanan kami jugak. Menakutkan juga bila dia tunggu aku kat depan pintu pagar ke rumah. Aku yang kepenatan balik dari kerja berasa terkejut. Dia ajak aku keluar, tapi aku menolak dengan baik.

Akhirnya aku luahkan kepada bos. Alhamdulillah bos memahami dan mula melindungi kami semua. Bos akan pastikan dia tidak bekerja secara langsung dengan aku. Setelah aku nyatakan padanya aku mengetahui mengenai status dia sebagai seorang suami, dia mula malu dan menjauhkan diri.

Yang kelakarnya sebelum tamat praktikal aku dan kawan aku memberanikan diri ke rumahnya. Terkejut mukanya bila tengok aku. "Saya cuma nak ucapkan terima kasih kepada suami akak sebab sudi mengajar saya sepanjang menjalani latihan praktikal di sini." Berani betul aku berbual dengan isteri dia, nasib baik aku tak buka rahsia tu.

Kisah Diari Praktikal Mizz Aiza:

^_^

1 comment:

  1. haha..berani ya kak jumpa isteri dia..tapi kalau nak ucap terima kasih bagus ja..hehe..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen.. ^_^