29 August 2011

Diari Praktikal Mizz Aiza - Part 17 (Last Day di PPA Enggor, Perak)

29 Ogos 2003

Sedar tak sedar dah 3 bulan aku and the gang menjalani latihan praktikal di Pusat Pengembangan Akuakultur Enggor, Perak. Pelbagai kenangan manis dan pahit yang kami semua tempuhi sepanjang berada di sini. Pastinya memori itu tetap terpahat di hati ini. 

Bergambar kenangan bersama anak staf di sini
Bergambar kenangan bersama anak staf di sini
PPA Enggor
PPA Enggor
Pemandangan di waktu senja di tepi kolam
Pemandangan di waktu senja di tepi kolam
Malam itu bos mengajak kami makan-makan di rumahnya yang terletak di Karai. Sedap menjamu selera bersama keluarga bos. Menu utama sate ayam dan daging membuka selera. Terima kasih kerana menganggap aku sebahagian daripada keluarga bos. Jasamu dikenang selagi hayat dikandung badan.

Di hadapan rumah bos
Di hadapan rumah bos
Semoga pengalaman sepanjang berada di sini dapat mematangkan diri aku dan seterusnya ianya amat berguna untuk dipraktikkan di alam pekerjaan kelak. Pengalaman di sini mengajar aku mengenai perasaan bagaimana menjadi pekerja bawahan. Sebagai pegawai atasan, kita hanya tahu mengarahkan sahaja tanpa memikirkan perasaan staf bawahan kita.

Seharusnya seorang pegawai atasan (bos) sama-sama turun padang bersama-sama staf di dalam menyelesaikan sesuatu permasalahan atau tugasan. Pekerjaan itu adalah satu tanggungjawab dan semestinya satu amanah yang harus dilaksanakan dengan hati yang ikhlas dan hasilnya Insya-Allah sempurna. 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen.. ^_^