26 January 2013

Khasiat Sebiji Buah Kelapa

Assalamualaikum,

Kelapa merupakan tumbuhan saka yang tumpuh di hampir semua kawasan tropika. Ianya mula ditanam secara komersial di Malaysia seawal tahun 1900 terutamanya di kawasan pesisiran pantai. Kegunaannya dapat dilihat bermula dari daun sehiggalah ke isinya.

Buah yang berkhasiat
Kelapa terkenal kerana airnya yang segar dan nikmatnya sebagai pelepas dahaga. Hampir setiap bahagian dari pohon kelapa mampu menyumbangkan pelbagai khasiat bermanfaat bagi tujuan kesihatan dan kecantikan. 

1) Buah kelapa muda
Kelapa muda berkhasiat untuk menyembuhkan penyakit demam campak serta penawar racun secara perubatan tradisional. 

2) Santan kelapa
Santan adalah isi kelapa tua yang telah diproses samaada dalam bentuk serbuk atau cecair pekat. Ianya kaya dengan vitamin A, B dan C serta mineral (kalsium dan zat besi). Secara tradisional, santan digunakan untuk melebat, menghitam, melembut dan menyegarkan rambut kering.

3) Minyak kelapa dara
Minyak kelapa dara diproses tanpa haba dan bahan kimia. Berdasarkan fakta kajian, ianya mampu membunuh virus, bakteria, parasit dan kulat serta agen penyembuhan pelbagai penyakit. Ia bermanfaat untuk meningkat serta memperbaiki sistem pertahanan badan, meningkatkan fungsi kelenjar tiroid, melindungi kesan sinaran ultra violet (UV) dalam cahaya matahari, meningkatkan penghadaman dan penyerapan khasiat makanan dan berupaya menurunkan berat badan.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen.. ^_^