03 December 2011

Bah Besar di Kajang

Assalamualaikum,

Kepenatan akibat mengharungi trafik ketika balik dari kerja masih terasa.. Aku bekerja di Putrajaya dan tinggal di Semenyih. Sudah menjadi perkara biasa balik kerja ketika masih jam, tapi takde la sampai 2 atau 3 jam macam ni. Rasanya hari ini yang paling teruk selain yang aku pernah alami masa TNB buat kerja tempoh hari. 

Bayangkan, jalanraya 2 lorong dah jadi 5 lorong disebabkan kesesekan luar biasa ni. Dari jauh kelihatan lampu siren berkelip-kelip dan polis trafik sedang berdiri. Rupa-rupanya berlaku banjir kilat di tengah-tengah jalan. Air melimpah sehingga ke paras betis. Aku je yang tak baca berita.. 

Suka hati je kereta ni dipandu laju-laju..
Ada yang tak best, terdapat kereta yang masih kurang ajar dan sellfish. Masih nak cilok-cilok walaupun situasi sangat bahaya. Ada ke patut dia bawa kereta laju-laju meredah air tu, hampir-hampir melanggar polis trafik yang sedang bertugas. Inikah Rakyat Malaysia? Jawab sendiri. 

Alhamdulillah, selamat juga sampai rumah setelah hampir 3 jam meredah trafik yang sesak. Pendapat peribadi aku, setiap perancangan untuk membangunkan sesuatu kawasan terutamanya yang melibatkan penebangan pokok/ hutan dan pembinaan rumah baru perlu dirancang dan dikaji terlebih dahulu kesan pada masa depan.

Kawasan hutan merupakan kawasan tadahan air yang juga berfungsi mengawal ekosistem. Inilah akibatnya jika pembangunan diutamakan tanpa mengambilkita impak pada masa hadapan. Namun perlu diingat, manusia hanya merancang, hanya Allah SWT penentu segalanya. Kembali kepada qada dan qadar serta hukum alam. 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen.. ^_^