31 December 2011

Mudah Merealisasikan Azam

Assalamualaikum,

Tahun baru menjelang lagi. Masing-masing sibuk memasang azam baru. Tanpa disedari, azam lama di tahun sebelumnya masih belum tertunai dan akhirnya terkubur. Macam mana nak pastikan supaya azam yang dibina dipraktikkan setiap masa sehingga mencapai sasaran yang ditetapkan?
  • Firstly, mesti tanamkan dalam jiwa keinginan yang ingin dicapai. Semuanya bermula dengan niat sama ada untuk berubah atau mendapatkan sesuatu yang diingini.
  • Tuliskan semua matlamat dalam satu kertas dan tampalkan di setiap tempat yang sering kita lepak-lepak dan semestinya juga dalam diari yang menjadi tempat luahan perasaan.
  • Buat perancangan yang rapi berkenaan kemajuan yang disasarkan untuk setiap matlamat mengikut fasa.
  • Untuk mencapai sesuatu yang diingini, perlulah konsisten dan bersabar. Tiada benda dalam hidup ini yang boleh berubah dengan sekelip mata. Perlu ada usaha berterusan dan tanpa jemu.
  • Sasaran haruslah realistik dan sesuai dengan kemampuan diri kita termasuk masa dan kewangan.
Lihat contoh berikut :

Azam 1:
Jika bermatlamat untuk memiliki sebuah Note Book secara tunai, kita perlu tetapkan masa untuk mengumpul duit. Tuliskan harga tunai sebuah Note Book sebanyak RM 2,500.00. Katakan gaji sebulan RM 2,500.00 dan kita hanya mampu menyimpan sebanyak RM 500.00. Oleh itu, untuk mengumpul RM 2,500.00 kita perlukan masa selama 5 bulan (RM 500.00 X 5 bulan = RM 2,500.00).

Azam 2 :
Jika berazam untuk kurus, tuliskan berat badan sekarang misalnya 65 kg dan anda sasarkan berat sebanyak 55 kg. Sebanyak 10 kg perlu dikurangkan dan anda sasarkan pengurangan berat sebanyak 2 kg setiap bulan. Oleh itu, masa yang diperlukan adalah selama 5 bulan (10 kg / 2 kg / bulan = 5 bulan). Seterusnya tetapkan cara untuk menguruskan badan sama ada banyakkan bersenam dan sediakan jadual makan yang sistematik. Perlulah konsisten dan berdisiplin mengikut perancangan ini.

Mudah bukan?

3 comments:

  1. betul tu.. azam y lepas x tertunai lagi..ekkekekke =) dah nak hbs thn dah kita nih.. azam baru kena fikir dan cpt2 laksanakan azam y tercipta

    ReplyDelete
  2. Hmm..azamku tak pernah menjadi..nampak sgt tak pandai disiplinkan diri..haha

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen.. ^_^