01 December 2011

Stress Lagi?

Assalamualaikum,

Selagi masih bernafas, hidup wajib diteruskan. Itulah ayat ringkas namun mampu membangkitkan motivasi. Hidup kita sebenarnya singkat je, hanya sebagai platform untuk menuju ke alam yang kekal abadi (akhirat). Aku percaya ramai insan yang tidak dapat lari dari stress di dalam meniti hidup yang penuh cabaran dan pancaroba.

Hari ini aje aku kena buat banyak kerja dalam satu masa. Terasa sangat penat otak ini menyiapkan tugasan serta berfikir tanpa henti. Kerja datang bertimpa-timpa sehingga diri ini dirasakan tersangatlah stress. Apa yang aku fikirkan, apa je kerja yang dilakukan mesti ada cabaran tersendiri. So  kalau tukar kerja lain pun mesti ada je risikonya. 

Apa yang boleh dilakukan, cuba positifkan diri sendiri. Katakan pada diri, "Aku lakukan kerja ini setakat yang aku mampu dengan sebaik mungkin". Insya Allah hati jadi ikhlas dan ceria untuk menyiapkan tugasan yang diberikan. 


Setiap masalah mesti ada penyelesaiannya. So jangan lari dari masalah tersebut. Hadapilah dengan hati yang lapang walaupun ianya menyakitkan hati. Hanya berusaha dan berdoa agar dimudahkan oleh Allah SWT untuk menghadapi masalah berkenaan. Doa senjata orang Mukmin. 

Ada ketikanya kita malu untuk meluahkan perasaan atau masalah kita kepada orang lain. Cubalah mencari seorang sahabat yang boleh kita berkongsi suka dan duka. Kerana "sahabat yang baik itu umpama minyak wangi, baunya wangi serta menyenangkan kita". Jika dia tak mampu tolong selesaikan masalah kita pun, sekurang-kurangnya dia dapat mendengar. 

Selalulah ingat bahawa walau susah macam mana pun kita, ada insan lain yang lebih susah dari kita. Usah merasakan diri kita yang paling malang dalam dunia ni. Lihatlah orang yang berada di bawah kita.  Kerana setiap manusia diuji Allah SWT dengan ujian yang berbeza-beza (ujian susah dan senang). 

1 comment:

  1. stress kdg2 penyebab kita xboleh tidoo.. ahh..makin stress! huk3.. sabar je la..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen.. ^_^