15 February 2014

Basikal Roda Empat

Assalamualaikum, 

Aku mula belajar menunggang basikal ketika berusia enam tahun. Ketika itu arwah ayah aku membelikan basikal roda empat bewarna merah. Memang aku berasa sangat teruja dan setiap hari pasti aku berlatih untuk menunggang basikal itu. 

Basikal Roda Empat
Basikal Roda Empat (Gambar hiasan) -  rideboldly.org
Akibat kenakalan aku, basikal itu aku buka semua bahagiannya menggunakan peralatan seperti screwdriver dan spanar milik ayah aku ketika ketiadaannya di rumah. Akhirnya setelah dibuka semuanya, aku tidak berjaya memasangnya semula. 

Mujurlah arwah ayah aku tidak memarahi aku dan dia yang tolong memasangnya semula. Kemudiannya aku sengaja menanggalkan dua roda kecil di tayar belakang basikal itu. Seronok betul aku mengayuh basikal beroda dua. 

Ketika mengayuh basikal di luar rumah yang bersimen, tiba-tiba aku terjatuh. Lutut kanan aku cedera dan terpaksa dijahit. Walaupun sudah cedera aku tidak serik untuk menunggang basikal sehingga kini. Sebelum ini pernah ditulis mengenai sihat dengan berbasikal

^_^

60 comments:

  1. hehe..budak2 memang suka cuba benda2 extreme ni .. same goes to me..1st time bwk basikal 2 roda..da terjatuh..lepas tu nangis..eheh..kenangan..=)

    ReplyDelete
  2. Pengalaman anak bungsu bunda pulak semasa berusia 6 tahun ...cekal nak belajar basikal...kawan2 ramai dah pandai...

    macam aiza lah belum pandai betul lagi dah suruh ayah buang roda kecil...satu hari terbabas masuk dalam longkang berair busuk...
    hentam menangis gila2, bukan sebab sakit..tapi sebab air longkang busuk...

    jenis yang tak serik..

    ReplyDelete
  3. dah lama kak mia tak naik basikal... cuma sofea je la yang naik basikal sekarang ni...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum dan singgah sabtu...akak ni sampai skrg lum lagi pandai nak berbasikal..takut terjatuh...hehe..

    ReplyDelete
  5. kenangan belajar naik basikal ni mmg semua akan igt sampai bila bila kannn :)

    ReplyDelete
  6. Lasak juga Miss Aiza rupanya :)

    ReplyDelete
  7. waalaikumsalam, memang mengasyikkan kalau naik sepeda. ..saya juga saat kecil menggunakan sepeda dengan tambahan dua roda kecil di belakang, namun setelah mahir ,,roda kecil itu kulepaskan....walau sudah jatuh berulang kali, tak membuatku berhenti naik sepeda...hingga saat kini....keep happy blogging always...salam dari Makassar, Indonesia :-)

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum kak aiza.. hehee nakal ye! teringat masa zaman kecik. adik sheila boleh bawa basikal tak guna dua tangan dia. steady gila. masa tu sheila baru 6 tahun.. dia muda 2 tahun dari sheila. kagum sehhh ~~~

    ReplyDelete
  9. assalam aiza...zaman aiza sudah ada basikal beroda empat utk mengimbangkan badan kala berkayuh...zaman kak dulu basikal tinggi org dewasa itulah yg dipaut kalau nak belajar menunggang basikal n perlukan seseorang pula yg memegang cariernya agar xjatuh...mula2 saja...lama2 pandai juga.

    ReplyDelete
  10. Bener mizz Aiza, dengan menggunakan sepeda Kita bisa jauh lebih sehat mizz

    ReplyDelete
  11. Hahaha...pengalaman masa kecil. Wan mula naik basikal roda empat pun lebih kurang usia aiza.

    Tapi tak lama, wan juga cabut 2 lagi roda tuh sebab berani mencuba punya pasal.

    ReplyDelete
  12. baca cerita kak Aiza jadi nak naik basikal lagi... :D

    ReplyDelete
  13. dulu zaman berbasikal, semua rumah mesti ada satu. sekarang, zaman motor, basikal tinggal tersadai camtu je..

    ReplyDelete
  14. Aah... Sama la kita kak.. Hahahaha.. Bukak semua yg ada dkt basikal tu pastu pasang balik.. Haha..

    ReplyDelete
  15. Salam ziarah kak Aiza... basikal roda empat ida yang pertama dulu kaler kuning

    ReplyDelete
  16. aku tak ingat bila mula2 aku start kayuh basikal.

    ReplyDelete
  17. anak suri ada juga basikal ni tapi masih tak pas2 lagi heee..

    ReplyDelete
  18. Sy bljaar basikal lmbt dan terus guna.bsikal roda dua aje..

    ReplyDelete
  19. Dulu2 belajar naik basikal yg ada palang kat tengah tu...huh! tergolek2 ajer tapi best!

    p/s: minta tolong check, iklan terapung dikiri kanan blog saya sering mengganggu view pengguna tablet, solution nya kini ada butang X untuk tutup. Adakah ianya berfungsi dan membantu pengguna tab?

    ReplyDelete
  20. bestkan naik basikal pusing2 satu kampung...:DD

    ReplyDelete
  21. puteri mula belajar basikal yang roda tiga..yang untuk budak kecik tu. Dua tayar belakang tu besar kan.

    Lepas tu baru beralih ke basikal roda empat. Lepas tu macam aiza juga, cabut dua tayar konon konon dah terer la tapi lepas tu jatuh lam longkang..hehehe

    ReplyDelete
  22. ada entri aiza kat blog puteri...terima kasih yer :)

    ReplyDelete
  23. Dulu kita suka naik bicycle. Tapi sekarang kita tak tau kenapa kita takut naik bicycle dan juga motor coz kita rasa macam open sangat. Macam tak selamat je..he..he

    ReplyDelete
  24. Akk x ingt umur brp mula berbasikal.first try mesti jatuh la.ank akk bru je pndai berbasikal roda 2,x sampai 1 hari da pandai.skrg ni syok je hari2 main basikal.

    ReplyDelete
  25. saya pun start naik basikal tayar 4 ni since 5 tahun, darjah 2 dah advance sikit naik basikal tayar 2.

    sakitnya lutut kak aiza berdarah.. tpi x sangka sampai trauma tahap tak boleh main basikal eh..

    ReplyDelete
  26. pernah juga jatuh basikal. sampai sekarang parut tu x hilang.. kenangan..

    ReplyDelete
  27. Salam perkenalan.

    Kisah Aiza mengingatkan tentang kisah saya masa kecil dahulu.

    Terima kasih bertandang ke blog syukurnyasihat

    ReplyDelete
  28. seronok sebenarnya mengayuh basikal berbanding menunggang moto

    ReplyDelete
  29. dulu first time dapat basikal mmg seronok sangat.. ^^

    ReplyDelete
  30. Tak ingat la bila start belajar basijal. Tahu tahu dah pandai berbasikal.hahaha

    ReplyDelete
  31. kita sama lah kak..hehehe..cuma bila bukak bleh pasang balik huhu

    ReplyDelete
  32. Hehee.. nakal rupanya cik Aiza kita ni waktu kanak2.. saya pun banyk kali juga jatuh beskal ni dulu2.. kelakar pulak.. :D
    3x churp2.. slmt berhujung minggu.. :D

    ReplyDelete
  33. Assalam
    Banyak kenangan berkenaan basikal roda empat ini. Mula - mula mengayuh.

    ReplyDelete
  34. nakalnya aiza...hehehehe..

    ReplyDelete
  35. Udah lama ga berkunjung ke blog Mizz Aiza.. ternyata Mizz punya kisah tersendiri juga tentang basikal ini.. Baru tau saya, terimakasih atas sharing nya :)

    ReplyDelete
  36. nakal sungguh awak kecik2 ye. hee.. same ler kita.. ^^ nasib baik ayah tak marah kan ^^

    ReplyDelete
  37. dulu selalu jugak jatuh main basikal ni kak. alhamdulillah tak sampai berjahit sana situ lah. hehe

    ReplyDelete
  38. bycicle mengingatkan ketika masa kanak-kanak..
    salam kenal mb..

    ReplyDelete
  39. Ya allah T_T
    hahahahah rinduuuuuuuuu <3333

    ReplyDelete
  40. Teringat zaman kecik kecik dulu belajar naik baasikal.. bukan main teruja lagi..

    ReplyDelete
  41. Assalammualaikum... mizz aiza,

    selamat berbasikal.. dan sihat selalu.

    mselim3

    ReplyDelete
  42. pengalaman yang indah untuk di kenang, sweet memory
    :)

    ReplyDelete
  43. huhu..kisah zaman kanak2..mmg awesome! rindu..huhu

    ReplyDelete
  44. wah saya jadi ingat saat belajar naik sepeda waktu masih kecil mizz hehehe :D
    sulit juga ya naik sepeda kalau kita belum bisa :)

    ReplyDelete
  45. Saya pun bermula dengan basikal beroda empat ini.

    ReplyDelete
  46. saya pun pernah naik basikal roda 4 ni, masa mula2 belajar basikal.. tu pun kawan punya..

    ReplyDelete
  47. belajar naik basikal ni best
    tak nak putus asa
    tu yang bagus tu! ^_^

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum
    Dulu aku pernah mohon kepada Ayah untuk beli Beskal BMX macam kawan aku.
    Tapi yang dibeli basikal Le-run
    Sekarang ntah mana basikal tu.. :)

    ReplyDelete
  49. jatuh sampai berjahit tu.. yelah ms zaman kanak2 kita tak kenal erti putus asa.. semangat mcm tu kita kene kekal sepanjang hidup kita nie...

    ReplyDelete
  50. dasat jg ye menunggang smpi jd gitu

    ReplyDelete
  51. seingat saya mula2 berbasikal dulu memang saya tak pernah guna roda 4 nie..belajar guna basikal abg yang memang dah ada roda 2 jer..hehehe

    Regards
    Strider

    ReplyDelete
  52. teringat masa Nur kecik2 dulu..mula2 basikal tue 4 roda..bila dah pndai bawak,abah naikkan keatas 1 roda yang kecik tue..bila makin pandai lagi,abah naikkan 2 roda yang kecik tue plak...mula2 asyik jatuh,lame2 baru pandai bawak basikal 2 roda..hihi

    ReplyDelete
  53. Ishh ishh ishh...nakal juga aiza ni..hehehe tp mesti comel...

    ReplyDelete
  54. eh2..samalah..dulu sy pun pasang roda 4...dh terer sikit ayah belikan basikal besar..ohsemm2..hee

    ReplyDelete
  55. Saya tak tahulah kenapa saya xreti naik basikal hahhaa

    ReplyDelete
  56. masa kecik2 dulu..pnah naik ni...hehe

    ReplyDelete
  57. serius cakap...sally tak pernah naik basikal

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen.. ^_^