Assalamualaikum,
Ketika aku dan mak membeli barangan di Tesco pada bulan lepas, seorang jurujual di bahagian pewangi Ambi Pur menegur. "Kasihannya. Dah lama ke mak tak boleh berjalan?" ketika itu aku yang sedang menolak kerusi roda mak.
"Mak masih boleh berjalan. Cuma kalau nak jalan jauh je kena guna kerusi roda." aku membalas. Rupa-rupanya dia nak promosi tempat terapi di Kajang. Tapi tukang urut di hospital dah pesan supaya jangan buat rawatan lain.
Tak Faham Bahasa (Gambar hiasan) - Google |
Aku terangkan elok-elok kat jurujual tu yang aku tak berminat. Tapi dia ni jenis yang tak yang tak memahami. Akhirnya dia bagi juga nombor telefon dia kat aku. Dia pesan jika aku nak pergi ke tempat itu cuma maklumkan pada dia.
Seminggu kemudian aku dan mak ke Tesco lagi. Ketika aku nak cari ubat nyamuk Shieldtox, sekali lagi terserempak dengan jurujual tu (booth dia jaga tu dekat dengan rak ubat nyamuk). Boleh pula dia tanya aku kenapa tak bawa mak pergi terapi.
Dia terus bagi nombor telefon tempat terapi itu dan suruh aku call waktu tu juga. Aku terus terang kredit aku dah expired (memang tak tipu). Akhirnya dia call guna telefonnya dan cakap dengan orang tu yang aku nak pergi bawa mak ke sana.
Bila masa pula aku bagi persetujuan nak pergi? Lepas ambil ubat nyamuk cepat-cepat aku dan mak minta diri. Tak tahu la macam mana nak terangkan lagi kat orang macam ni. Agaknya aku kena terangkan dalam 'Bahasa Tamil' baru dia faham kot.
Dia terus bagi nombor telefon tempat terapi itu dan suruh aku call waktu tu juga. Aku terus terang kredit aku dah expired (memang tak tipu). Akhirnya dia call guna telefonnya dan cakap dengan orang tu yang aku nak pergi bawa mak ke sana.
Bila masa pula aku bagi persetujuan nak pergi? Lepas ambil ubat nyamuk cepat-cepat aku dan mak minta diri. Tak tahu la macam mana nak terangkan lagi kat orang macam ni. Agaknya aku kena terangkan dalam 'Bahasa Tamil' baru dia faham kot.
*p.s: Semalam aku ke Tesco lagi dan nampak jurujual tu dari jauh. Kali ini aku buat muka selamba dan serius. Bagi aku sebagai pelanggan kita berhak untuk memilih apa yang kita suka.
^_^
Mmg sesuai kje jurujual tu kt dia. Huhuhu.
ReplyDeletebetul tuh kak kekadang sesuka ati je memaksa kite beli brg die..padahal kite xckp papae..yg lg best bile kite xbeli n layan die,die merungut n marah sowang2.TB jenis sound direct nasib le xkene tumbuk ngn TB hehe
ReplyDeleteSalam kenal..
ReplyDeleteNih kat Tesco mana yer? Diorg nih kadang2 memang ske memaksa.. Ada yang terlampau xtreme.. Kdg2 sbb diorg jer rasa malas nak g tempat tu balik.. hu3..
eh eh suka2 hati ja nak paksa org kan . memang betol2 tak paham bahasa
ReplyDeletehuhu. kalau sha, namapk je org tu sha lari ikut jalan lain :D
ReplyDeletehehehe...nama pun jurujual..mmg mcm tu la perangai dia...mmg annoying -__-'
ReplyDeletereport je kat manager tesco tu.. jaga ambi pur tp dok promote benda lain.. huhuhuhu
ReplyDeletewoo..mana boleh paksa2. kena lah hormat pilihan orang kan..
ReplyDeleteAda juga yang jenis macam nie ek.. suka paksa2 orang.. tak sukee.. tak sukee la..
ReplyDeletecakap kat dai terus terang yang aiza memang tak berminat,,dah macam kes paksa la pulak kan...
ReplyDeletehuuhh...annoying ne..
ReplyDeletehihihi...apa nak dikata...dh mmg kj dia...tapi kita juga ada hak untuk menolak kan
ReplyDeletesalah satu cara yang perlu mereka gunakan untuk tarik pelanggan..paksa..tapi kita ada hak utk menolak paksaan dia hihi :)
ReplyDeletetu 1 paksaan!!! haish!!!
ReplyDeletegeram sy baca..
menyusahkan orang betul.. hihi.... kelakar pun ada kisah akak..
ReplyDeleteakak pernah terjumpa aiza... sabtu lepas kat Amcorp Mall...huwaaa... paksa2 suruh bagi no telefon personal... haihhh...
ReplyDeletejurujual memang macam tu tapi taklah terus mcm yang aiza cerita ni....
ReplyDeleteisi tabung hishop
Assalamualaikum kak, ehh peliknya jurujual ni. sabor jelah kak ye.. terdesak sangat nak customer la tu :(
ReplyDeletesaya pernah kena macamtu. dia desak-desak saya mulanya saya bole sabar lagi bila dah semakin memaksa saya mula naik angin. geram sangat. mana hak kita
ReplyDeletesabar kak....sue biasa jugak mcm tu....lari jugak..kikii
ReplyDeleteDepa tu jenis jual kat orang paksa rela.. mana boleh kan.. Erin pun menyampah kalau jumpa jurujual yang macam tu.. Orang dah cakap tak nak tu sudah lah.. lagi mau pujuk..
ReplyDeletesgt tak suka kalau jurujual yg jenis memaksa ni. hmmm
ReplyDeletehehhe..
ReplyDeletememang susah kalu jumpa org camni..
kalu dia jd salesman lg teruk rasanyer.
eii geram betul ngan jurujual gini...suka2 nak paksa orang..
ReplyDeleteniat nk tolong tp tak kene cara.. >_<
ReplyDeleteHmm kdg2 cara depa nak cari sales tu buat kita stress..
ReplyDeleteAda share ke apa perempuan tu dengan pusat terapi dekat kajang tu. Gila punya paksa pergi.
ReplyDeleteSya sllu lari klu ada jurujual nk promote apa2..hehe..tkut terbeli..wuu
ReplyDeleteIni yg org kata tak faham bahasa Aiza.. buat tak tahu ajelah...
ReplyDeletekadang-kadang memang geram bila orang suka paksa-paksa, berapa banyak kali kita cakap tak nak pun, diorang macam tak faham je kan
ReplyDeleteSusah jugakkan kalau terlalu memaksa aiza. Kita pun tak suka, kalau orang degil...
ReplyDeletememang bengang jugak bila jumpa orang macam ni...hehehe..
ReplyDeletekadang mereka ni suka paksa... kita yang tak larat nak layan karenah mereka..
ReplyDeletememang geram klau kita dah ckap xnak tapi paksa2 jgak kan..kenala fham situasi jgak..klau mereka ada di tempat kita..mesti rsa yg sma..
ReplyDeleteOrang macam ni ada di mana-mana. Apa-apa ke lainputusan mesti pada kita takkan orang lain pula buat ...?
ReplyDeletedia dpt komisyen sbb tu dia beria2 sgt tu. Kalau sy pun mmg geram dgn jurual mcm tu.
ReplyDeleteTeruk sangat nak buat sales sekarang ni. Dah orang tak nak pun still push lagi. Padahal, sekarang ni masing-masing tengah berjimat. Orang susah nak belanja sembarangan, melainkan perkara-perkara yang perlu sahaja.
ReplyDeleteyezza.. bagus tu kak. tunjukkan sikit pasal hak pengguna. kadang2, beli barang macam suruh pakse je kalo jurujual macam nih.
ReplyDeleteterang dalam bahasa Tamil dan terus suruh dia tengok filem TAMIL hahahaha
ReplyDeletemmg sakit hati juga kalau jumpa promoter mcm ni
ReplyDeleteDesperate nak komisen la tue akak..ish kalau kena kak farah tahu ler dia.. mmg tak faham bahasa kan.. lepas nie akak sound jer suruh dia yang bayar..hehehe =D
ReplyDeletekadang2 bila nampak promoter tgh 'jual minyak' kat ahli kluarga sy, cecepat sy tarik mereka... haha
ReplyDeleteKena train mcm tu. Sesetengah company mmg pressure sales girl diorg buat sales. Kesian gak actually. Sabar jer ya....
ReplyDeleteadoi.. kita tak setuju dia pulak lebih lebih... memang payah org cam ni. buat tak tau je..
ReplyDeletesusah sungguh kalau org dah x paham bahasa mcm tu.. hmm...
ReplyDeleteRasanya begitulah, kena guna lain bahasa kot baru dia nak faham.
ReplyDeleteSalam Mbak Mizz
ReplyDeleteWah rupanya gi di swalalayan ngeborong yah Mbak Mizz.?
Keren yah super marketnya, dan mewah tempat jujualnya, macam mana yah saya
bisa maini kesitu yah Mbak..?
Jangan lupa pesan jajanan buat saya Mbak tt3tt3tt3tt3tt3...
Buat muka ketat pulak Mizz, kalau buat muka ketat baru dia faham kut.
ReplyDeletebahasa memang penting untuk di kuasai ya miss agar kita bisa berinteraksi satu sama lain yang mempunyai bahasa berbeda dengan kita :)
ReplyDeletesamalah dengan orang bank, orang Astro yang call kita offer macam2. nak buat camna yerk..memang dah itu cara depa dapat gaji...
ReplyDeletesabo ajalah..
memang tak faham bahasa tu akak..macam ragam2 manusia ni,,
ReplyDeletesuka-suka dia je yek? Kenalah hormat dengan pilihan orang...Kalau taknak, jangan dipaksa lagi
ReplyDeleteBila dh smpai thap memaksa tu, mmg kita la plk yg kna mngeras.. hehe
ReplyDeletesusah jugak orang macam ni..macam mendesak je..sy sebagai customer memang tak suka sangat kalau orang paksa2 ni kak :D
ReplyDeleteNampaknya dia dah attack akak..Pasni kalau kak aiza pergi lagi, akak kena standby bahasa tamil tau hehehehe (gurau jer). Bosan juga kan klu jumpa orang macam ni, mula la kita dah rasa tak selesa nak pegi situ lagi.
ReplyDeletebiasalah.. kebanyakkan orang yang berjaya memang macam tu.. usaha tangga kejayaan.. walaupun aiza marah kat dia, dia tetap mencuba.. tak dapat aiza orang lain mungkin dia dapat.. hahahaha
ReplyDeleteHuh.. sejauh yg sy tahu, kebanyakan jurujual ni selalunya mmg ada kursus yg diajar oleh sykt yg dia org bekerja ni ttg x faham bahasa.. mmg tu slalunya cara dia org. Cuma ada yg buat dgn cara sopan atau tidak shj.. matlamat dia ialah sales. Tp kekadgn bila kita x nk, dia org buat kita rasa seolah2 kita ni kerugian sbb melepaskan peluang pulak. Buat kita rasa sakit hati.. tu yg x elok tu...
ReplyDeleteAduhai..ade juga orang mcm ni ye..cam terdesak pn ada..sbar jelah kak..ape yg kita rasa btol..kita bt..jgn ikot orang lain..
ReplyDeleteRimaskan bila ada jurujual mcm yg jenis tak paham bahasa mcm dia tuh . Pyka pnah jugak kna mcm nie . Kalau dorg nak jual ubat ape2 bila kita tak nak dia paksa jugk . Kdg2 gram jugk . Kalau kta ckp ksar kata kota krang ajar plak kan . So sbar je laa
ReplyDeleteBetul-betul tak faham bahasa punya orang. Agak-agak lah kalau nak kaut komisen sekali pun
ReplyDeleteada juga org jenis macam tu.. itu dah macam memaksa pelanggan saja.
ReplyDeleteAda jugak yer promoter yang macam tu. Macam-2 sungguh laaa. Dari satu sudut dia bagus sebab dia dah jalankan sebaiknya tgjawab dia dalam kerja dia. Tapi, satu part lagi, macam berapa tak kena sbb memaksa pelanggan untuk menggunakan perkhidmatan dia.
ReplyDeletehurmmmm org mcm ni mmg suke gune kan kesusahan org lain utk kepentingan dia jer tu.dia igt sale semua tu boleh tenangkan hati org ker?hurmmm :(
ReplyDeletejuru jual memang kerjanya macam tu. saya juga sependapat dengan Mizz, kita ada hak untuk pilih apa yang kita mahu
ReplyDeletemana bole paksa org...
ReplyDeletemungkin harus pakai bahasa isyarat sist biar faham, hehe salam persaudaraan..
ReplyDelete