18 January 2014

Merawat Selsema

Assalamualaikum,

Sejak semalam aku diserang oleh selsema, asyik bersin dan hidung berair sahaja. Mujurlah aku tidak terkena demam. Memang menyeksakan apabila terpaksa menghabiskan hampir sekotak tisu. Aktiviti berblog juga terganggu.

Merawat Selsema
Merawat Selsema (Gambar hiasan) - northsideent. com
Sekarang ini aku cuba elakkan untuk makan ubat klinik jika sakit. Aku telah google di enjin carian cara untuk merawat selsema. Antara cara yang aku telah cuba dan rasa semakin berkurangan adalah seperti berikut:

1. Merawat selsema dengan air
Tutup sebelah hidung dan masukkan sedikit air ke dalam hidung sebelah lagi. Hembus keluar air dari hidung. Ulangi untuk kedua-dua belah hidung sebanyak 10 kali.

2. Merawat selsema dengan minyak ikan 
Minum satu sudu besar minyak ikan kod Scott's Emulsion (aku ambil yang perisa oren). Kalau perisa asli aku tak sanggup nak telan.

3. Merawat selsema dengan air suam
Banyakkan minum air suam untuk melegakan selsema.

4. Merawat selsema dengan sup ayam
Masak sup ayam dan makan ketika ia masih panas (kalau nak buat sup daging pun boleh juga).

Alhamdulillah pagi ini selsema semakin berkurangan dan hidung pun rasa lebih selesa kerana tidak berair lagi. Bolehlah aku menjalankan aktiviti seperti biasa. Semoga perkongsian cara merawat selsema ini juga berguna kepada anda yang sedang selsema.

^_^

52 comments:

  1. Sempat bingung mbk
    tapi stlh membaca jadi mengerti
    makasih mbk

    ReplyDelete
  2. Selain Sob ayam, banyak mengkonsumsi makanan sayur bisa juga dapat mencegah tubuh menjadi sakit ka, di musim hujan seperti sekarang ini.


    Salam,

    ReplyDelete
  3. Wahh, ada cara untuk kurangkan selsema rupanya.. Thanks for sharing.. Tips untuk telinga tersubat air takde ke?hehe.. xD

    ReplyDelete
  4. scott emulsion perisa asli kalu,peerrgg rasanya..haha..sekarang virus mudah berjangkit,semoga cepat sembuh ya :)

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kak, kalau mengandung ni tengah batuk kering. minum air suam pun tak jalan. ada cara lain tak?

    ReplyDelete
  6. thanks infonya mbak

    ReplyDelete
  7. Nice sharing kak ;) Boleh cuba ni, sebab tgh selsema juga ni T_T

    ReplyDelete
  8. kesiannya dia selesema
    saya paling tak suka selesema sebab dia
    pakej dengan deman dan sakit kepala
    apapun get well soon ye aiza
    kena banyak rehat tu

    ReplyDelete
  9. thanks kak aiza, diingat balik agak dah lama juga saya tak kena selesema.. ^^

    ReplyDelete
  10. scott emulsion tu mmg berkesan. mereka yg batuk berkahak pun elok makan ni..

    btw, semoga cepat sembuh aiza.. sy isikan tabung.. :)

    ReplyDelete
  11. selesema mmg buat diri tak selesa. hidung kerap tersumbat.

    ReplyDelete
  12. saya juga pernah kena ni penyakit ni,, memang rasa dak lemak nian..huhu

    ReplyDelete
  13. Syafakillah kak aiza.
    Moga diberi kesembuhan.
    Anggap itu sbg kifarah dosa-dosa kecil. :')

    ReplyDelete
  14. memang tengah sesema pun ni kak,huhuu..makaseh untuk panduan ni :D

    ReplyDelete
  15. selalunya sy banykkan minum air suam jer sama makan sup2 kalau selesema..semoga cepat sembuh sis aiza..

    ReplyDelete
  16. Wa'alaikumsalam
    Yang manjur No. 4 tuh, sup ayam hangat.

    ReplyDelete
  17. Petua yang boleh diguna pakai memandangkan selsema ni mudah diperolehi..

    ReplyDelete
  18. terima kasih kak berkongsi ... acik selalu jugak selsema

    ReplyDelete
  19. nice sharing kak, moga cepat sembuh :)

    ReplyDelete
  20. semoga cepat sembuh selesemanya ye akak.. :)

    ReplyDelete
  21. Baru tau nih kalau sup ayam bisa mengobati selsema
    makasih ya mizz

    ReplyDelete
  22. mama kalau selsema memang blurr je kak..

    ReplyDelete
  23. selsema itu flu ya mbak.. oh jadi kalau di malaysia menyebutnya selsema ya..? hehehe baru tau saya, harus belajar banyak tentang bahasa malaysia nih saya mbak...?? hehehe terimakasih info kesehatannya ya mbak...?

    ReplyDelete
  24. cara saya adalah dengan vitamin c + penggalak interferon. kasi lawan sama itu virus selsema. alhamdulillah masalah selesai ^_^

    ReplyDelete
  25. Akk kalau selsema mmg sekotak tsu mst hbis..yg x thn time solat tu,,rukuk n sujud asik meleleh je..adoyai..x boleh wt pe la.

    ReplyDelete
  26. itulah skrg saya pun tgh menderita salesma..
    mybe sbab cuaca pnas sangat..dkat sbulan x hujan :)

    ReplyDelete
  27. saya pun sama kak.. hanya akan makan ubat klinik kalau betul2 sakit dan deman teruk.. kalau stakat selesema or demam biasa.. just buat tak tau je... hihi

    ReplyDelete
  28. akak selalu je kena selsema bila kena hujan sedikitpun dh selsema,habukpun tk tahan...tq aiza

    ReplyDelete
  29. Saya kalau selsema amik panadol soluber je hhehhe

    ReplyDelete
  30. selsema itu flu atau apa
    ko mirip bahasa sunda ya salesma

    ReplyDelete
  31. terima kasih kak, saya pun tengah selesema sekarang ni. tak selesa pulak ><

    ReplyDelete
  32. sama tak selesma dengan influenza?

    semoga cepat sembuh akak :)

    ReplyDelete
  33. perkongsian yg baik kak Aiza..:DDD tq

    ReplyDelete
  34. minyak ikan tu bagus aiza..ayah kathy dulu selalu bagi kami makan itu..

    ReplyDelete
  35. kita pun di serang selsema dan batuk-batuk sekarang Aiza..memang tak selesa...

    ReplyDelete
  36. memang seksa la kalau selsema ni...tips yg bagus kak..

    ReplyDelete
  37. Semoga cepat sembuh...t.kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  38. Assalam
    Terima kasih ya Puan kongsikan tips

    ReplyDelete
  39. Mcm sama je.. saya pun kene selsema hari ni.. mcm nak tercabut je hidung ni.. semalaman tidur je...
    3x churp2.. :D

    ReplyDelete
  40. sally kalau selesema...minum air coklat @ milo...entah...yg tu ok jugak :P

    ReplyDelete
  41. puteri pernah terbaca, kalau tengah selesema boleh juga amalkan makan makanan yang pedas dan panas..akan membantu agar hidung tak tersumbat

    ReplyDelete
  42. dah ke klinik ke kak aiza.. semoga cpt sembuh.. jg diri baik2 yer..

    ReplyDelete
  43. wah...bagusnya tips nie..memang lately lan selalu selsema pun..boleh la cuba salah satu daripada ini nanti..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  44. masukkan air dalam hidung dan hembus tu memang menjadi akak selalu buat.

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen.. ^_^