Assalamualaikum,
Memberi teguran adalah baik untuk memperbaiki diri seseorang agar menjadi lebih baik. Namun ada masanya teguran kita dianggap negatif dan mungkin tidak dapat diterima. Sebelum ini telah dibincangkan susah nak puaskan hati semua orang.
Teguran Membina (Gambar hiasan) - elitedaily. com |
Bagaimanakah cara untuk memberikan teguran yang membina? Berikut dikongsikan beberapa cara untuk menegur yang baik:
1. Betulkan niat
Usah menegur jika kita sedang marah atau geram pada orang yang hendak ditegur. Sebaiknya tarik nafas seketika dan apabila tenang bolehlah menegurnya. Betulkan niat teguran untuk memberi nasihat, tetapi bukan untuk marah.
2. Tegur secara berhikmah
Tegurlah secara tegas tetapi menggunakan ayat yang santun dan berhikmah untuk mengelakkan orang yang ditegur berkecil hati. Contohnya, "Saya minta maaf kerana terpaksa menyampaikan teguran ini kepada awak. Saya harap awak tidak lagi menghina rakan-rakan yang lain. Saya senang hati jika awak dapat berubah."
3. Bermula dengan ayat positif
Mulakan teguran terhadap seseorang dengan ayat yang positif dan mungkin juga pujian. Contohnya, "Saya tengok awak ini seorang yang bagus. Kerja siapkan dengan cepat mengikut waktu yang ditetapkan. Tapi satu sikap awak yang saya tidak berkenan iaitu datang lewat ke tempat kerja."
Oleh itu, teguran yang membina itu pasti akan membawa ke arah yang positif. Usah terlalu berharap orang yang ditegur akan berubah sekelip mata. Sebaliknya nasihatilah dia pada setiap hari sehingga dia sedar akan kesilapannya.
^_^
teguran yang baik diterima baik, tapi kalau teguran negatif, cas-cas yang diterima pun negatif...
ReplyDeleteteguran yg membina ni bgus....tips yg baik kak Aiza..tq..salam jumaat
ReplyDeleteika sangat setuju tu kak aiza, kita memerlukan orang2 yang lebih positif dalam kehidupan kita...
ReplyDeletekadang kita tak perasan kesilapan kita... perlulah menerima teguran dengan hati terbuka..
ReplyDeletesaya suka di tegur walau kalau tegur kekadang saya tak boleh terima hakikat.btw kata orang itu yang terbaik untuk kita,cuma kita tak ambil peduli.
ReplyDeletejom kita pergi ikea dah 2jam saya tunggu ni heee
ReplyDeletealamak tayar kereta depan dan botak.saya ganti 2 yang baru untukmu
tegur dengan niat yg ikhlas dan positif pasti penerima akan mendengar dengan baik.
ReplyDeleteTerkadang sebuah teguran tidak dapat di sesuaikan dengan keadaan.
ReplyDeleteSalam,
satu hal lagi, rasanya 'penegur' tu perlu dikalangan orang yg dihormati si 'ditegur' sbb lagi senang dia nak terima. Kalau 'penegur' tu pon lebih kurang 2x5 je dgn 'ditegur'.. memang x nampak jalan la teguran tu diterima.
ReplyDeletetegurlah dari hati bukan emosi... :)
ReplyDeleteBenar sekali Mizz Aiza, sebelum kita menegur seseorang sebaiknya kita sesuaikan dengan kondisi, jangan sampai niat baik untuk mengingatkan orang tersebut justru salah diartikan.
ReplyDeleteAssalamualaimu aiza...
ReplyDeleteSalam jumaat...
Niat tu penting utk melakukan sesuatu,kalau niat d baik,cara pula tak betul,memanglah tak menjadi..memang betul tu,menegur,kena dn cara y berhikma...tq aiza...
Nice sharing .
ReplyDeleteTegur dalam keadaan marah tak membuat apa-apa kebaikan , malah bertambah buruk adalah. .
psst: Salam Jumaat sis :)
setuju mbak. sekalian jalan jalan kesini hehe
ReplyDeletebetul-betul. kalau tak betul
ReplyDeletecara teguran pun tak jadi =)
setuju sangat kak..cuba kita letak posisi diri di tempat org yg kta tegur tu, kta pun x mau org menegur kta dgn suka hati jer.. sy pun sakit hati kalau ada yg meneur yg nak mjatuhkan bukannya membina :)
ReplyDeletebtl tu sis..kalau teguran yang marah2 mcm tak ikhlas..org pun malas nak ikut
ReplyDeletebetul itu kak... orang kalau kena marah akan cenderung membantah
ReplyDeleteTegur menegur amalan mulia. Bukalah minda dan terimalah setiap teguran. Yg baik jadikan teladan yg buruk jadikan sempadan. Menegurlah dgn berhemah dan penuh tertip...Insyaallah mudah diterima. Ikutlah tips Aiza ini :)
ReplyDeleteKena lihat juga jantina, usia, tempat, waktu dsb ketika membuat teguran kan Aiza. Kakak pernah buat motivasi hal ini utk pekerja...
ReplyDeleteKadang niat memang baik tapi tak menepati pada yg ditegur dah lain jadinya.
assalam sis..pernah berlaku sama saya..teguran membina...dah kena puji baru kena tegur..hihi..bytheway, sy dh dapat detail sis jadi sponsor tu..
ReplyDeletehmm..setuju..tapi kena tegur pada masa yagng sesuai..
ReplyDeleteada org yg suke menegur tp dlm teguran tu ada sindiran.. x sukeeeeeeeeeeeeee
ReplyDeletesy slalu ade mslh tentang ni..
ReplyDeletemungkin sbb sy sndri seorg yg negatif...ish..trok btol!
TEGUR MENEGUR NI KENA BELAJAR TEKNIK YG BETUL JUGA...TERUTAMA NIATNYA...
ReplyDeleteteguran yang baik akan berdampak positif, begitupun sebaliknya
ReplyDeleteTerima kasih perkongsian ni. Teguran ke arah lebih baik buka teguran untuk menalahkan :)
ReplyDeletedulu lecturer psychology saya selalu berpesan kalau nak menegur, tegurlah dgn cara yg berhikmah dan jgn lupa utk mendoakan mereka sekali.. :))
ReplyDeletekaksura suka kalau ada yg menegur kesalahan yang kaksura tak nampak..tapi biarlah teguran membina..kalau salah tegur boleh sentap jugak..hehehe..nice n3 aiza.:)
ReplyDeletekalau tersalah memberi teguran boleh membuat orang lain terasa hati kan. Kena pandai menyusun ayat dan kena ikhlas bila nak menegur tu
ReplyDeletemudah-mudahan kalau kita menegur untuk kebaikan yang ditegur itu pun dapat menerima teguran kita dengan hati terbuka
ReplyDeletep/s ada burung biru dan ikea untuk aiza :)
Assalam
ReplyDeleteMenegur dari hati ke hati. Sedikit ayatnya tapi berkesan didiknya.
org yg menegur tu pun jgn terlalu emo..ye dak?
ReplyDeleteharini akakpun mood tak berapa baik..kes tegur menegur jugalah ni.
ReplyDeleteBukan semua orang boleh terima bila kena tegur ni. Kena pandai cakap jugak. Silap cakap mau kena tibai balik.
ReplyDeleteBagus menegur dengan ayat2 positif dulu tapi ada juga jenis yang tak makan saman ni.. kena guna strategi lagi keras nampaknya
ReplyDeletesetuju dengan kak zakie...kadang2 apa yang kita tegur ni susah diorang nak terima...
ReplyDeletebetul tu kak. nak menegur kena ada caranya jugak kan.. Jgn sampai niat untuk menegur tu bertukar jadi menghentam pulak. :)
ReplyDeletekadang2 kita nak menegur, tp sbb gaya teguran x btol, org laen salah paham.
ReplyDeletetegur jangan sampai menghina jangan sampai memalukan. in sha ALLAH kita akan anggap ianya dr sudut positive :)
ReplyDeletesetuju dengan artikel nie aiza..sebenarnya susah jugak nak menegur orang nie especially kalau orang tu jenis memang tak nak terima teguran...menabung taylors sini
ReplyDeleteRegards,
-Strider-
setuju.. kalau nak tegur pun kena la ada adab. tak boleh nak menjatuhkan maruah orang
ReplyDeletemembuat teguran mmg perlu cara yg betul
ReplyDeletekalau salah mmg negetif kesannya :)
Nice info....
ReplyDeleteSetuju tu kak aiza, kalau nak tegur, biarlah yang membina bukan menghentam.
ReplyDeletemenerima setiap teguran yg di beri..sama juga kita memperbaiki diri..tapi biarlah teguran yg berlandasan yg diberi kann ?
ReplyDeletesentiasa berfikiran positif, insyaallah akan dipermudahkan :) hehe
ReplyDeletebetul tu kak, kalau di beri teguran secara kasar atau negatif pasti akan mengeruhkan lagi keadaan..
ReplyDeleteHendak memberi teguran mmg kena berhati2 & biar kena cara, takut2 nnti dari nk buat kebaikan jadi keburukan pula kan.. disamping tu, kita pun kena buka hati utk menerima teguran agar bermanfaat buat diri.. perkongsian yg sgt baik Aiza.. :)
ReplyDelete3× tyreplus.. Salam Jumaat.. :D
Terimakasih ya mbak..artikelnya memang bermakna skali
ReplyDeleteBetul juga teguran bisa menjadi cambuk untuk kemajuan kita asal jangan yang bersifat mrncela
ReplyDeletebetul tu kak..adakala manusia lupa, tegur org kena berhikmah..byk dr kita sekarang bagi teguran tapi secara kasar dan mengguris hati org yg ditegur
ReplyDeletesetuju sis..berikan lah teguran yg membina..bukan tguran yg menjatuhkan :P
ReplyDeletenak egur org biar kena dgn caranya.yg penting jgn sampai menjatuhkan air muka seseorang.
ReplyDeleteTeguran yang baik dan positif
ReplyDeletePatut kita turuti karena akan menambah
Pengetahuan juga kebaikan pada
Diri kiat yah Mbak Mizz?
betul, slow slow lah kan kak aiza kan? Hihihik.
ReplyDeleteJgn la expect terus berubah, betul ;)
Inshaallah nanti berubah lah tu. Hihi.
Support yg berterusan diperlukan!! :D
teguran yg membina tak buat orang terasa hati dengan kita. makin berkobar2 nak berubah adalah.. (=
ReplyDeletesetuju sangat..
ReplyDeletetegur kena berhemahkan aida..kalau tak sure jadi tak ngma punya!!!
ReplyDeletetak semua orang bleh terima teguran dgn hati yg terbuka..hu3
ReplyDeleteTeguran membina tanpa menjatuhkan air muka orang tu depan public..
ReplyDeletetegur tu tak salah tapi biarlah dgn cara berhemah..;)
ReplyDeleteteguran itu bagus tapi kena ada caranya :)
ReplyDeleteteguran selagi mana tak mengaibkan...wajar lah...
ReplyDeletekalau tegur secara elok, senang jer orang nak terima teguran kita tuh...
ReplyDeletekalau boleh one to one dan tidak menjatuhkan maruah org lain..
ReplyDelete