02 January 2014

Pertama Kali ke Sekolah

Assalamualaikum, 

Apabila membaca kisah anak beberapa orang rakan blogger yang baru menjejakkan kaki ke sekolah, tiba-tiba aku teringat kembali kenangan pertama kali aku mula menjejakkan kaki ke sekolah TADIKA ketika berusia 5 tahun. 

Pertama Kali ke Sekolah
Pertama Kali ke Sekolah (Gambar hiasan) - karikaturkuindonesia.blogspot. com
Pada waktu itu aku sangat manja dengan arwah ayah aku. Hinggakan pada setiap hari aku liat untuk bangun di awal pagi. Puas ayah aku kejutkan dan dukung barulah aku akan bangun. Itu pun sengaja aku buat-buat lambat.

Orang lain masuk ke kelas awal pagi, tetapi aku masuk hampir jam 10.00 pagi. Ianya berlarutan sehingga aku darjah 1. Alhamdulillah ianya berubah apabila aku masuk darjah 2. Ketika itu aku mulai sedar kepentingan bangun di awal pagi untuk ke sekolah. 

*p.s: Bila diingatkan kembali membuatkan aku tersenyum sendirian. Betapa teruknya sikap aku pada waktu itu dan betapa sabarnya ayah serta mak aku melayan kerenah aku. 

 ^_^

57 comments:

  1. tahniah sis dah ada dominan sendiri..
    wow.. mengimbas kmbali knagan ke kesekolah... :)




    menanbung inti

    ReplyDelete
  2. Bila saya ingat masa pertama sekali saya sekolah itu masuk pagi, dan baru pulang pukul 10.00 pagi.

    Salam,

    ReplyDelete
  3. Tahniah Kak Aiza dah ada domain sendiri, semoga bertambah maju jaya dalam dunia blog diera 2014 ni.

    ReplyDelete
  4. wah jadi yg pertama nih
    seru yh masa masa saat sekolah
    bikin hati senang dan riang

    ReplyDelete
  5. Best kan kalau dikenang zaman kecik2 dulu

    ReplyDelete
  6. Assalammualaikum...mizzaiza,

    biasalah tu kerenah anak2 kan..hehe

    mselim3

    ReplyDelete
  7. tabahnyer hati ibu dan ayah melayan karenah mizz aiza. kalau anak saya, dah lama saya piat.. nasib baik saya takde anak lagi.. hehe :p

    ReplyDelete
  8. teringat zaman mula msk sklh kan...misti rindu..heheh

    ReplyDelete
  9. huh.. masuk sekolah jam 10 pagi tu' Bila teringat balik waktu persekolahan mmg sayu.. nostalgia kan... :)
    churp2 & inti.. :D

    ReplyDelete
  10. cool, blog jadi website sekarang nih :D hihihi

    ReplyDelete
  11. Eh samalah qila pon suruh abah hehehehehehehehe

    ReplyDelete
  12. Assalam
    Seiringan bersama persekolahan , timbulnya kesedaran yang membawa perubahan di waktu itu adalah proses pembelajaran sebenarnya - matang.

    ReplyDelete
  13. Saya malu klo ingat masa sekolah dulu

    ReplyDelete
  14. salam ziarah tahun baharu kak Aiza. Moga sentiasa berjaya dalam apa jua yang diceburi. :)

    ReplyDelete
  15. memori masa tadika tu x ingat sgt. tp mak aku pernah citer yg aku excited masa mula2 nak masuk tadika. tp bila 1st day, malu2 pulak ngan rakan2.

    ReplyDelete
  16. kuat ingatan akk, ika zaman kecik2 banyak yang ika lupa...adakah sebab pressure banyak menghafal term2 medic sekarang ni?? T_T

    ReplyDelete
  17. masa-masa indah saat sekolah akak..

    ReplyDelete
  18. Zaman kanak2 mesti macam2 ragam... Yang pasti ayah dan ibu jugak yg sanggup melayan kan...

    ReplyDelete
  19. Knor tk ingat plk..lma sgt rasanya..
    boleh cerita pd anak2 ye..

    ReplyDelete
  20. rindu nak minum susu yg pihak tadika sedia... manis dn hangat. awal2 pagi dh minum~

    wahh, dh upgrade. berdomain pula skrg ni :)

    ReplyDelete
  21. seronoknya zaman persekolahan dulu kan aiza...

    ReplyDelete
  22. kalau ingat jaman masih SD dulu saya sering bolos untuk nonton TV hahaha,, tapi sekarang berbeda sekarang lebih serius untuk pendidikan

    ReplyDelete
  23. dua ekor nandos untuk makan pagi heee

    ReplyDelete
  24. jomlah aiza kit api sekolah sama-sama lagi nak tak?

    psst..my modem dah dapat hiiii

    ReplyDelete
  25. Zaman skolah mmg best kan kak..

    Perbezaan skolah dulu ngan skrg pun ketara kan.. huhuhuhu

    ReplyDelete
  26. Hehe. Pergi sekolah pukul 10. Cool ja ni. Hehe. Bila dah tak sekolah mesti teringat waktu2 di sekolah. Samalah kita :)

    ReplyDelete
  27. indahnya sebuah kenangan

    ReplyDelete
  28. saya pon teringat waktu pertama kali sekolah dulu..hahah

    ReplyDelete
  29. yap, mengingat masa lampau memang membuat tersenyum2 sendiri :D

    ReplyDelete
  30. kecik2 dulu kan..liat betul nak bangun g sekolah, yg susah nyer masa nak bangun tidur tu jer..

    ReplyDelete
  31. Nama sekolahnya pastilah Tadika Mesra...

    ReplyDelete
  32. kenangan anak2 era alaf baru ke sekolah ya...kak dulu berjalan kaki sejauh dua batu ke sekolah bawa bekal duit 10 sen jer...cucu2 pula la ni bawa 5RM ke sekolah...xjln kaki lg tp naik school bus pergi balik..

    ReplyDelete
  33. Zaman kecil aku memang super active hehe..selalu jugak ponteng sekolah lol :P

    ReplyDelete
  34. hihihi..Nur pun sama cam Aiza waktu tadika.Nur nie memang tak suka makan.Bila time makan je Cikgu tue mesti marah2,paksa Nur makan.kalau tak makan tak boleh pergi duduk depan.duduk kat dapur.Sebab tue tiap pagi nak pergi sekolah je Nur buat perangai.

    ReplyDelete
  35. shark dh x ingat dh hari pertama sekolah.
    hehe..
    ntah mnangis ke meraung..
    nk tanya mak segan pulak rasanyer.
    hahah

    ReplyDelete
  36. tahniah, sudah bertukar domain.. ^_^

    ReplyDelete
  37. alhamdulillah sy time mula2 masuk sekolah dulu tak ada masalah nak menyesusaikan diri sebab ade beberapa kawan yang masuk satu kelas ngan saya..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  38. aiza 5 tahun dah sekolah ye
    saya umur 6 tahun, tapi baik aje tau...hehe
    mungkin sebab anak sulung =)

    ReplyDelete
  39. Wahh kak aiza msuk sek jam 10.HEHEH.pape pon kngn lama ni lah yg bg makna besar dlm hdp kita kan :)

    ReplyDelete
  40. perangai budak2 nie mcm2.. lucu pun ada..comel pun ader..

    ReplyDelete
  41. comel je..hehee..tiba teringat plak kenangan dulu :)

    ReplyDelete
  42. kenangan zaman kanak2...

    ReplyDelete
  43. ingat lagi masa tadika dulu.. hehe.. sy jarang ke sekolah sebab kesihatan tak mengizinkan.. alhamdulillah, bila masuk darjah satu.. dpt sekolah seperti biasa.. hehe

    ReplyDelete
  44. mest kak aiza manja ngn arwah ibu kn ;)

    ReplyDelete
  45. Ooo anak ayah la nie.. manja sangat.. hehehe

    ReplyDelete
  46. Wahhh akak ingat lagi zaman dulu2.. Hebat akak masuk pukul 10 pagi .. Haha lain dari yg lain

    ReplyDelete
  47. Sudah pasti setiap orang ada pengalamannya sendiri. Tersenyum saya baca.

    ReplyDelete
  48. bestkan first day ke sekolah Aiza...macam-macam kerenah kawan-kawan..dulu rasa rasa pelik aje ada yang menangis termasuk budak lelaki..he..he..so kita jadi hero tukang pujuk orang...

    ReplyDelete
  49. biasa la tu.. smua org ada kenangan silam bila masa mula2 jejak kaki ke sekolah... mesti ada yg x bleh lupa punya..

    ReplyDelete
  50. bila ingatkan kenangan masa zaman sekolah dulu memang kita boleh tersenyum sorang sorang kan aiza...puteri masa budak dulu pun macam macam kerenah...hehehe

    ReplyDelete
  51. sama kak, saya pun agak liat bangun pagi dulu masa mula2 ke sekolah.. hehe.rindunya zaman sekolah :)

    ReplyDelete
  52. haha mcm2 kenangan kan waktu 1st day masuk sekolah...

    ReplyDelete
  53. akak tak sekolah tadika dulu,trus masuk darjah 1.hihi

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen.. ^_^