Assalamualaikum,
Petang semalam aku membeli ayam KFC. Semasa membayar aku menggunakan kad debit CIMB kerana jika lebih dari RM20 akan mendapat potongan 5%. Tapi masa aku nak tandatangan salinan resit tu aku perasan jumlahnya tidak ditolak 5%.
Kisah di KFC (Gambar hiasan) - youtube.com |
"Kenapa jumlah ini tidak ditolak 5% adik?" aku menyoal budak tu. "Kenapa tak bagitahu kena tolak tadi?" boleh budak tu menjawab begitu. "Takkan customer nak kena bagitahu pula? Adik yang kerja di sini sepatutnya tahu." aku membalas.
"Takpe la adik, lain kali jangan buat macam ni lagi ya. Dah bukan rezeki kami nak buat macam mana." adik aku mencelah, mujurlah adik aku positif. Lagi pun kat belakang kami ramai lagi pelanggan yang sedang beratur.
Kalau ikutkan marah aku, memang boleh bergaduh dengan budak tu. Apabila tiba di rumah baru aku perasan budak tu terkurang seketul ayam. Kami membeli set yang ada 6 ketul ayam dan 3 nasi. Dia hanya bagi 5 ketul ayam sahaja.
"Dah takde rezeki kita nak buat macam mana. Mungkin budak tu baru bekerja kot." kata adik aku menenangkan aku. Aku hanya terdiam mendengar kata-kata adikku, mungkin ada kebenarannya. Yang penting bersangka baik.
^_^
Dia boleh tanya aiza pula yer?...memang tak fokus kerja tu...
ReplyDeletetak perlah aiza, mungkin takder rezki aiza kann...halalkan saja lah..
mungkin ada rezki aiza cara lain kot mana tahu kan..
nasib baik jumpa cust yang baik mcm awak..klu yg jenis cerrewet, memang masak la budak tu..hehe
ReplyDeletePertama, saya sedikit bingung memahami isi tulisan. Kedua, saya penasaran dengan foto pekerja kfc itu. Apa itu foto langsung ?
ReplyDelete@BUNDA a.k.a KN
ReplyDeletebetul tu bunda.. mungkin bukan rezeki aiza..
@ewanthology
ReplyDeleteaiza cerewet juga sebenarnya.. nasib baik ada adik aiza yang jenis tenang..
@Hasri yani
ReplyDeleteini kisah mengenai personal experience saya di KFC.. foto itu bukan foto langsung, saya ambil dari google..
Eerrmm...mungkin bukan rezeki...tapi kalau saya jadi Aiza..akan geram juga...:(
ReplyDeletemcm tu pulak yer.. dorg kerja utk diperingatkan pula.. sabar je la...
ReplyDeleteeiiii kak aiza!!1 Kak aiza n adik kak sangat baik tau. Kalau dapat dkt qila ke, umi ke, abah ke mahu malu budak tu kena tengking haih. Takde rezeki lah :((
ReplyDeleteDah lah tak tolak 5%, ayam kurang seketul pulak tu mashaallah T_T
sabor jelah
La boleh dia jawab macam tu, positif adik Mizz, Alhamdulillah.
ReplyDeletePekerja mcm tu klu baru perlulah segera berubah sbb klu slalu mcm tu boleh menjatuhkan imej KFC & menyusahkan org juga.. mmg tak patut mcm tu, klu saya pun geram... geram dalam pasrah hhmmm..
ReplyDeletecolgate & 2x inti.. :D
Kisah menarik tuk disimak, but its shortly...
ReplyDeleteMmg betul.bukan rezeki tpi ttp kna tgur.. Xpe la kna kt kita klu org lain... Hmm...
ReplyDeletemaybe ada hikmahnya kak aiza. nasib baik ada adik akak kat situ. kalau x mahu ada adegan gaduh. hehe, kang keluar paper. ecah pun geram bila berlaku cam ni. contohnya, dia bagi ayam yg isi besar2. sobsob.nak kepak paha. tapi dia bagi besar gedabak pnya ayam -.-''
ReplyDeleteatau mungkin promonya berlakuk hanya di tempat terntentu saja, berpikir positif saja :)
ReplyDeleteselalunya kes2 mcm ni memng kena ada kawan yg backup or support ..means tenangkan kita..klau jadi batu api gak..mau bleh bgaduh.. :P
ReplyDeletemenabung.menabung :P
Assalammualaikum..mizz aiza,
ReplyDeletesabar nyer.. bagus sentiasa berfikiran positif . Insaallah moga2 nanti mana tahu Allah gantikan dengan yang lebih baik.. semua ini menguji kesabaran kita kan.
mselim3
Sabar je la kak. Dah bukan rezeki :)
ReplyDeleteKlik2 tabung nuffnang jugak kat sini sekali. Heee~
ReplyDeletesalam singgah. kerja dengan orang ramai ni, diri sendiri tu kena motivasi diri tinggi. muka kena manis & memang tak sesuai jawapan macam adik kfc tu. hmmm
ReplyDeleteSebagai pengguna boleh kita menuntut hak itu
ReplyDeleteTapi sikap SABAR dan REDHA itu lebih mulia..tabik..
fuh..kalau kena dgn suami saya, mmg jumpa manager terus.. tak apalah..bukan rezeki kot..
ReplyDeleteTak ada rezeki Aiza..lain kali k....happy weekend ya...
ReplyDeleteSering perusahaan merugikan konsumen, tapi mereka merasa tidak membuat kesalahan.
ReplyDeleteeiyda pun selalu terkena kalau beli yg set 9 ketul atau 12 ketul mesti ada kurang..maybe bkn rezki kita aiza..tapi geram ttp ada..hehe
ReplyDeleteTak patut kan aiza? tapi xpelah, bila kita bersikap positif, aura tu akan tersebar kat orang lain :)
ReplyDeletesabar jer lah aiza..mungkin rezeki aiza lbh banyak slps nie..aamiin
ReplyDeletewah kisah nya menarik mizz. Bisa dijadikan pengalaman yang berharga bahwa belum rejeki nya ya. Saya juga dulu pernah makan di tempat kentucky. hehehe Keep happy blogging always ;)
ReplyDeleteboleh pulak dia jawab mcm tu dengan pelanggan? Ya Allah kurang hasam betul cara dia tu. dah tolak 5% kad kredit akak dia kurangkan pulak satu ayam. sabar jelah dgn budak2 mcm tu. mungkin betul harini bukan rezeki kita kan..
ReplyDeleteBudak baru belajar ni
ReplyDeleteNampaknya pekerja tu memang tak prihatin. Sepatutnya tak boleh jadi begini. Nasib baik akak penyabar orangnya.
ReplyDeleteFamily saya ada habit check resit and kira bilangan ayam sebelum kami balik rumah.
ReplyDeletewaa.. positif betol adik kak..
ReplyDeleteuih..boleh pulak macam tu yer?tak berhemah betul pekerja tu..
ReplyDeleterugi ayam seketul..tapi tak pe, ade la rezeki akak lebih kat mana2 nanti..
ReplyDeletealahai dia boleh soal balik pula..erm takpelah aiza, seperti kata adik aiza..anggap jelah dia pekerja baru :)
ReplyDeletemungkin budak baru kot kan...tak apa la bukan rezki sis kali ini.sabar ya sis
ReplyDeleteNak kata sabar pun payah...kalau kena kat diri sendiri pun belum tentu mampu sabar.
ReplyDeletePerkara dah berlaku...nampaknya bukan rezeki Aiza. Kena banyak muhasabah tu... :)
mungkin pekerja baru tu,, dia nervous kot ..
ReplyDeleteakak ni ikut mood. kalau mood akak tengah baik, selamat la budak tu..
ReplyDeletekalau tetiba mood mcm tak bape nak best..hah .. mula la kan...
memang kena muhasabah diri ni..
kebanyakan yang berlaku cam tu pekerja baru, dyeorang x alert lagi dgn set hidangan...be positif ye kak..hihi
ReplyDeleteish3x....sabar jelah kan.....mcm2..takkan pelanggan nak cakap pula....
ReplyDeletesabar je la eak..ade tye customer..xpatut..
ReplyDeletetp betul la tu kot..budak baru..
sabar la kak, xde rejeki tu
ReplyDeletemebi budak baru kot tu
kebelakangan ni kan saya selalu belajar
ReplyDeletedo not assume! even you have to assume
do not assume the worse thing
apapun tabik spring dengan sikap adik aiza
tak salah berkompromi
mana tau akan ada rezeki besar menanti di depan mata
staf baru la tu kot. sbb tu x tau.
ReplyDeleterakyat kita tidak di aducate tentang softskill
ReplyDelete