23 March 2014

Kisah di Kentucky Fried Chicken (KFC)

Assalamualaikum, 

Petang semalam aku membeli ayam KFC. Semasa membayar aku menggunakan kad debit CIMB kerana jika lebih dari RM20 akan mendapat potongan 5%. Tapi masa aku nak tandatangan salinan resit tu aku perasan jumlahnya tidak ditolak 5%. 

Kisah di KFC
Kisah di KFC (Gambar hiasan) - youtube.com
"Kenapa jumlah ini tidak ditolak 5% adik?" aku menyoal budak tu. "Kenapa tak bagitahu kena tolak tadi?" boleh budak tu menjawab begitu. "Takkan customer nak kena bagitahu pula? Adik yang kerja di sini sepatutnya tahu." aku membalas. 

"Takpe la adik, lain kali jangan buat macam ni lagi ya. Dah bukan rezeki kami nak buat macam mana." adik aku mencelah, mujurlah adik aku positif. Lagi pun kat belakang kami ramai lagi pelanggan yang sedang beratur.

Kalau ikutkan marah aku, memang boleh bergaduh dengan budak tu. Apabila tiba di rumah baru aku perasan budak tu terkurang seketul ayam. Kami membeli set yang ada 6 ketul ayam dan 3 nasi. Dia hanya bagi 5 ketul ayam sahaja. 

"Dah takde rezeki kita nak buat macam mana. Mungkin budak tu baru bekerja kot." kata adik aku menenangkan aku. Aku hanya terdiam mendengar kata-kata adikku, mungkin ada kebenarannya. Yang penting bersangka baik. 

^_^

47 comments:

  1. Dia boleh tanya aiza pula yer?...memang tak fokus kerja tu...
    tak perlah aiza, mungkin takder rezki aiza kann...halalkan saja lah..
    mungkin ada rezki aiza cara lain kot mana tahu kan..

    ReplyDelete
  2. nasib baik jumpa cust yang baik mcm awak..klu yg jenis cerrewet, memang masak la budak tu..hehe

    ReplyDelete
  3. Pertama, saya sedikit bingung memahami isi tulisan. Kedua, saya penasaran dengan foto pekerja kfc itu. Apa itu foto langsung ?

    ReplyDelete
  4. @BUNDA a.k.a KN
    betul tu bunda.. mungkin bukan rezeki aiza..

    ReplyDelete
  5. @ewanthology
    aiza cerewet juga sebenarnya.. nasib baik ada adik aiza yang jenis tenang..

    ReplyDelete
  6. @Hasri yani
    ini kisah mengenai personal experience saya di KFC.. foto itu bukan foto langsung, saya ambil dari google..

    ReplyDelete
  7. Eerrmm...mungkin bukan rezeki...tapi kalau saya jadi Aiza..akan geram juga...:(

    ReplyDelete
  8. mcm tu pulak yer.. dorg kerja utk diperingatkan pula.. sabar je la...

    ReplyDelete
  9. eiiii kak aiza!!1 Kak aiza n adik kak sangat baik tau. Kalau dapat dkt qila ke, umi ke, abah ke mahu malu budak tu kena tengking haih. Takde rezeki lah :((
    Dah lah tak tolak 5%, ayam kurang seketul pulak tu mashaallah T_T
    sabor jelah

    ReplyDelete
  10. La boleh dia jawab macam tu, positif adik Mizz, Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  11. Pekerja mcm tu klu baru perlulah segera berubah sbb klu slalu mcm tu boleh menjatuhkan imej KFC & menyusahkan org juga.. mmg tak patut mcm tu, klu saya pun geram... geram dalam pasrah hhmmm..
    colgate & 2x inti.. :D

    ReplyDelete
  12. Kisah menarik tuk disimak, but its shortly...

    ReplyDelete
  13. Mmg betul.bukan rezeki tpi ttp kna tgur.. Xpe la kna kt kita klu org lain... Hmm...

    ReplyDelete
  14. maybe ada hikmahnya kak aiza. nasib baik ada adik akak kat situ. kalau x mahu ada adegan gaduh. hehe, kang keluar paper. ecah pun geram bila berlaku cam ni. contohnya, dia bagi ayam yg isi besar2. sobsob.nak kepak paha. tapi dia bagi besar gedabak pnya ayam -.-''

    ReplyDelete
  15. atau mungkin promonya berlakuk hanya di tempat terntentu saja, berpikir positif saja :)

    ReplyDelete
  16. selalunya kes2 mcm ni memng kena ada kawan yg backup or support ..means tenangkan kita..klau jadi batu api gak..mau bleh bgaduh.. :P
    menabung.menabung :P

    ReplyDelete
  17. Assalammualaikum..mizz aiza,

    sabar nyer.. bagus sentiasa berfikiran positif . Insaallah moga2 nanti mana tahu Allah gantikan dengan yang lebih baik.. semua ini menguji kesabaran kita kan.

    mselim3

    ReplyDelete
  18. Sabar je la kak. Dah bukan rezeki :)

    ReplyDelete
  19. Klik2 tabung nuffnang jugak kat sini sekali. Heee~

    ReplyDelete
  20. salam singgah. kerja dengan orang ramai ni, diri sendiri tu kena motivasi diri tinggi. muka kena manis & memang tak sesuai jawapan macam adik kfc tu. hmmm

    ReplyDelete
  21. Sebagai pengguna boleh kita menuntut hak itu
    Tapi sikap SABAR dan REDHA itu lebih mulia..tabik..

    ReplyDelete
  22. fuh..kalau kena dgn suami saya, mmg jumpa manager terus.. tak apalah..bukan rezeki kot..

    ReplyDelete
  23. Tak ada rezeki Aiza..lain kali k....happy weekend ya...

    ReplyDelete
  24. Sering perusahaan merugikan konsumen, tapi mereka merasa tidak membuat kesalahan.

    ReplyDelete
  25. eiyda pun selalu terkena kalau beli yg set 9 ketul atau 12 ketul mesti ada kurang..maybe bkn rezki kita aiza..tapi geram ttp ada..hehe

    ReplyDelete
  26. Tak patut kan aiza? tapi xpelah, bila kita bersikap positif, aura tu akan tersebar kat orang lain :)

    ReplyDelete
  27. sabar jer lah aiza..mungkin rezeki aiza lbh banyak slps nie..aamiin

    ReplyDelete
  28. wah kisah nya menarik mizz. Bisa dijadikan pengalaman yang berharga bahwa belum rejeki nya ya. Saya juga dulu pernah makan di tempat kentucky. hehehe Keep happy blogging always ;)

    ReplyDelete
  29. boleh pulak dia jawab mcm tu dengan pelanggan? Ya Allah kurang hasam betul cara dia tu. dah tolak 5% kad kredit akak dia kurangkan pulak satu ayam. sabar jelah dgn budak2 mcm tu. mungkin betul harini bukan rezeki kita kan..

    ReplyDelete
  30. Nampaknya pekerja tu memang tak prihatin. Sepatutnya tak boleh jadi begini. Nasib baik akak penyabar orangnya.

    ReplyDelete
  31. Family saya ada habit check resit and kira bilangan ayam sebelum kami balik rumah.

    ReplyDelete
  32. waa.. positif betol adik kak..

    ReplyDelete
  33. uih..boleh pulak macam tu yer?tak berhemah betul pekerja tu..

    ReplyDelete
  34. rugi ayam seketul..tapi tak pe, ade la rezeki akak lebih kat mana2 nanti..

    ReplyDelete
  35. alahai dia boleh soal balik pula..erm takpelah aiza, seperti kata adik aiza..anggap jelah dia pekerja baru :)

    ReplyDelete
  36. mungkin budak baru kot kan...tak apa la bukan rezki sis kali ini.sabar ya sis

    ReplyDelete
  37. Nak kata sabar pun payah...kalau kena kat diri sendiri pun belum tentu mampu sabar.
    Perkara dah berlaku...nampaknya bukan rezeki Aiza. Kena banyak muhasabah tu... :)

    ReplyDelete
  38. mungkin pekerja baru tu,, dia nervous kot ..

    ReplyDelete
  39. akak ni ikut mood. kalau mood akak tengah baik, selamat la budak tu..

    kalau tetiba mood mcm tak bape nak best..hah .. mula la kan...

    memang kena muhasabah diri ni..

    ReplyDelete
  40. kebanyakan yang berlaku cam tu pekerja baru, dyeorang x alert lagi dgn set hidangan...be positif ye kak..hihi

    ReplyDelete
  41. ish3x....sabar jelah kan.....mcm2..takkan pelanggan nak cakap pula....

    ReplyDelete
  42. sabar je la eak..ade tye customer..xpatut..

    tp betul la tu kot..budak baru..

    ReplyDelete
  43. sabar la kak, xde rejeki tu

    mebi budak baru kot tu

    ReplyDelete
  44. kebelakangan ni kan saya selalu belajar
    do not assume! even you have to assume
    do not assume the worse thing

    apapun tabik spring dengan sikap adik aiza
    tak salah berkompromi
    mana tau akan ada rezeki besar menanti di depan mata

    ReplyDelete
  45. staf baru la tu kot. sbb tu x tau.

    ReplyDelete
  46. rakyat kita tidak di aducate tentang softskill

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen.. ^_^