25 August 2013

Akibat Terlelap

Assalamualaikum,

Kisah ini terjadi ketika aku pulang cuti semester semasa belajar di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dahulu. Satu-satunya bas dari Kuala Terengganu terus ke rumah aku di Hulu Perak hanya bergerak pada waktu malam (Bas Sri Indah).

Kebiasaannya bas aku akan melalui jalan besar depan rumah aku lebih kurang jaml 4 atau 5 pagi dan mak aku akan menunggu di sana. Perjalanan melalui Lebuhraya Timur Barat gelap dan sunyi. Akhirnya bas tiba di pekan Grik dan menurunkan penumpang di sana.

Perhentian bas
Perhentian bas (Gambar hiasan) - Google
Aku terus menelefon mak supaya menunggu (dari Grik ke rumah aku hanya mengambil masa lebih kurang 30 minit). Selepas tu entah macam mana aku terlelap. Apabila tersedar jam menunjukkan pukul 4.35 pagi dan aku perasan yang bas sedang menuju ke Kuala Kangsar (bas itu akan berakhir di Lumut).

"Encik tolong berhenti di bus stop tu." aku terus meminta pemandu bas memberhentikan bas di bus stop berhampiran Pusat Ikan Pekasam di Tasik Raban, Lenggong (tak kuasa aku nak turun di Lumut sebab jaraknya jauh dari rumah aku).  "Hati-hati adik, sunyi kawasan ni." pesan pemandu bas tu.

Aku menelefon mak aku dan memberitahu bas dah terlajak. Kemudian aku menelefon mak cik aku dan dia meminta sepupu aku datang mengambil aku. Tiba-tiba hujan turun lebat (dah la aku penakut). Nasib baik sepupu aku sampai.

Tapi rasa serba salah sebab sepupu aku tu lelaki dan kami menaiki motosikal di dalam hujan lebat tu (dalam otak aku masa tu dok fikir, kalau la ada pencegah maksiat buat sekatan jalanraya mesti kami dah kena tangkap basah kot). Syukur selamat sampai di rumah mak cik aku.

"Minggu lepas ada kemalangan maut di antara lori dan motosikal di situ. Penunggang motosikal maut diseret lori tu." mak cik aku bercerita, terus tersirap darah aku mendengarnya. Patutlah tadi aku rasa seram semacam je.

p.s: Di saat begini pastikan kredit telefon sentiasa ada dan bateri telefon sentiasa penuh. 


^_^

48 comments:

  1. Memang basahlah... Satu pengajaran kan. Betul tu, telefon kena pastikan dalam keadaan bersedia.

    ReplyDelete
  2. kwn pun pernah sekali mcm tu. Dia nak berhenti kat kajang, tengok-tengok bas dah di seremban.. terlelap punya pasal lah..

    ReplyDelete
  3. Ish kata la kredit akak xdak masa tue cmne nk buat huhuhu..nasib baik ada sepupu tlg ambikkan..kalau mau pengsan kt situ sorg2..

    ReplyDelete
  4. hu3..kalau sy pn seram juga nk tggu sorang2..sy lain skit..mmg xpnh tido pn dlam bas..kdg2 pelik jugak..cmnelh org boleh tido dlm bas..dh la bising n bergoyang2..heeee.. =)

    ReplyDelete
  5. mama memang susah nak isi kredit, dengan cas henpon... tabiat buruk mama tu kak aiza... aiiseyy men.. kalau mama tak memang topup dari cik akak hari tu, memang henpon mama tak bercas lah jawabnya.... hihi

    ReplyDelete
  6. sentiasa peka dengan keadaan sekeliling..huhu

    ReplyDelete
  7. jemput join giveaway fiqa :)

    2x hp case
    5x sheisido mask
    1x long sleeve top/pyjamas
    1x koleksi baju
    1x feminine wash jamu seri dewi malam
    2x topup RM5
    2x beauty set
    1x kain pasang sutera vietnam 2 tone
    1x kemeja

    16 hadiah untuk dimenangi!!

    Duo Mega Giveaway by Fiqa Nsz & Adam Faiz

    ReplyDelete
  8. Nasib baik tersedar awal jugak ya Aiza..kalau tak sampai Lumutlah jawabnya..lagi jauhlah dia orang kena naik basikal..(he..he boleh ke?)

    Masa sekolah dulu pun selalu naik bas balik dari asrama. Bila sampai malam punyalah takut, wlaupun rumah tak adalah jauh sangat dari jalanraya..takut hantau..he..he

    ReplyDelete
  9. waktu2 mcmtu kalaulah kredit + battery xde mmg payah ..^^)

    ReplyDelete
  10. takutnya sorang-sorang bila dalam keadaan macam ni,saya tahu tempat tu.dah biasa dah lalu situ dulu.kiranya tempat kita tak jauh la y.hehee ^_^

    ReplyDelete
  11. wooo, bahaya kak, kalau jumpa hantu takpe lagi. Tapi kalau jumpa manusia yg bertopengkan syaitan tu lagi laaa bhya. mintak2 dijauhkan la. amin :)

    ReplyDelete
  12. kalau malam kene hati2x...neh siap hujan sume...lagi leceh...naik moto lak tuh...adoilah...kekadang org x prasan gelap-gelap neh main seret jer mane yang x prasan...ngeri dengar kan sis??

    ReplyDelete
  13. takutnya..siap pemandu bas pesan lagi kawasan tu sunyi..eeeeiii..bukan takut hantu..tp manusia..

    ReplyDelete
  14. mujur x de aper2 yg jd..suspen nye cite kak aiza..

    ReplyDelete
  15. Bahaya tunggu di tempat yang sunyi..

    ReplyDelete
  16. ui..bahaya juga tu aiza..

    ReplyDelete
  17. Ni baru akak terlelap, kalau dah tertidur agak ke mana tah sampainya, lagi jauh kan. hehe. pengalaman ni, :)

    ReplyDelete
  18. takutnya suasana waktu tu aiza..aiza apa yang menarik di hulu perak ya?Fahz dan suami ingin ke tasik banding..suasana kt situ mcm mendamaikan :)

    ReplyDelete
  19. cik akak pernah rasa juga...huhu...waktu baru je nak membesar kat bandar...huhu...
    takut memang takut...
    tapi tawakal dan doa je lebih...mintak-mintak di lindungi...

    ReplyDelete
  20. Salam.
    Hehehe. tahun 2010,tika naik bas dari kelantan ke perak, sy pernah terlelap juga. Sy dah ingatkan pemandu bas mahligai agar kejutkan saya kat stesyen bas medan gopeng nnt.Ttp entah mcm mana mungkin pemandu terlupa atau sy terllau lena, hingga tersedar kat tanjung maling.

    ReplyDelete
  21. betol akak...pastikan kdt sntiasa ada,,,

    ReplyDelete
  22. akak lain kali hati2 tau. Nad pula risau tp Alhamdulillah akk selamat smpai :)

    ReplyDelete
  23. syukurlah takde kejadian buruk atau "pelik" berlaku..

    ReplyDelete
  24. wuii. scarynya! nasib baik tak nampak apa2 kan. huu.

    Selamat hari raya awak! ;)

    ReplyDelete
  25. aduuhh kalau acik pon takut jgk sorang-sorang.. ishh acik pon pernah terlelap dan terlepas station .. tapi nasib baik sepupu akak ada

    ReplyDelete
  26. takotnye tido dalam bas ni. takot terlepas. besenye da nak sampai ke destinasi iqa xkan tido

    ReplyDelete
  27. Alhamdulillah, selamat semuanya.
    Jemput join http://invisiblenote.blogspot.com/2013/08/segmen-blogwalking-merdeka-56-by_24.html

    ReplyDelete
  28. aaaayyyoookkk, akakkk.!! :O
    Nanti dia ikut akak balikk..
    ehehheeee :P

    ReplyDelete
  29. Cerita kehidupan yang sangat menarik. Itu bisa dijadikan pelajaran untuk kita semua agar tidak terlelap disaat kita sibuk :)

    ReplyDelete
  30. kalau betul ada roadblock mase tu..memang korg betul2 kene tangkap "basah" la kan..haha :P

    ReplyDelete
  31. pernah juga tertinggal basa tapi bukan terlelap lama di tandas...hehe

    digi satu

    ReplyDelete
  32. syukur tak ada apa2 berlaku...msti segan ngan spupu lelaki tu kan huhu...tp tak apa jnji selamat sampai~ seram pla sal kemalangan motor tu...aiza rasa lain macam? uuuuuuuuu...

    ReplyDelete
  33. owh akak belajar kat UTM terengganu..fizi kat unisza..macam mana kat belajar kat terengganu..best tak?..hehe akak dulu x lepak2 ke kat pantai tok jembal dekat dengan asarama utm..:)

    ReplyDelete
  34. memang berani Aiza ni...tabik spring lagi...

    ReplyDelete
  35. Salam...mmg kena beware lah kan klu sorang2 naik kenderaan awam ni...komuter ke,bas ke..takut tertido dan terlajak...dahla penat kan..penah jd camtu jugak..hhihi...Jom singgah dan follow blog saya yee..thanks!!

    ReplyDelete
  36. kalau syuk biar je sampai stesen bas utama dari duduk sorang2.

    ReplyDelete
  37. berani yea tunggu sorang-sorang kat bus stop tu......

    ReplyDelete
  38. Saya pun pernah mengalamai situasi terlajak ni. Seringkali ada aje jalan penyelesaiannya walaupun kadangkala memeritkan...huhu

    ReplyDelete
  39. hahaha , edora pernah dari terminal makmur yang kat kuantan tu terlajak dah nak masuk ke tempat stesen utama bas tu , pukul 3pg lak tu ,, naseb bek pakcik bas tu tolong hantarkan smpai ostel balik .. lau dia berniat macam mana la nasib edora pastu .huhuhuh

    ReplyDelete
  40. kalo naik bas sy akan pastikan tdo dulu lps bas begerak nnti lps 2jam akan segar sampai ke destinasi hee....tp kalo dh telajak jgk nk buat cmne kte hnya merancang kennn hee

    ReplyDelete
  41. saat+ macam ni hp tu memang memainkan peranan penting..huhu nasib baik la akak tak jadi apa+ kan masa tu :)

    ReplyDelete
  42. memang seram kalau balik naik bas malam2.. apa pun kredit dan bateri perlu sentiasa ada

    ReplyDelete
  43. dah la awal pagi, dengan hujan lebat lagi. nasib baik selamat sampai rumah. alhamdulillah. tomato setiap kali sebelum balik rumah time cuti sem wajib topup siap2 :)

    ReplyDelete
  44. Moral of story, hati-hati la yer kalau malam2 tuh.

    p/s: part yg takut kalau kena tangkap basah tuh yg lawak sket. Mmg betul2 basah la kan, naik moto dan ujan plak tuh. Hahahahaha

    ReplyDelete
  45. kalu zura sanggup jer turun kt perhentian terakhir, tk kuasa la nk nunggu kt busstop sunyi cmtuh..

    ReplyDelete
  46. klu zara mng tak berani tunggu swg2..naik bas pun dah tak pernah..dulu waktu sek men je..pastu tak naik dahh..=D

    ReplyDelete
  47. hehehe..oh sy pernah terlelap mcm..rs scary je..hehe

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen.. ^_^