15 December 2013

Aku Kaya

Assalamualaikum, 

Beberapa hari yang lepas aku telah menerima SMS dari satu nombor yang mengatakan dia dari pihak Shell. Aku akan menjadi kaya kerana telah berjaya memenangi hadiah bernilai RM20,000.00. Sebelum ini aku pernah menceritakan penipuan kad kredit aku
SMS yang diterima di broadband
Kebetulan dalam SMS itu juga diberikan laman web Shell. Buka saja terpampang seperti di bawah ini.
Laman Web Shell Palsu - www.helix-bonus.tk
Terus aku mencari di enjin carian google kata kunci 'website shell' dan terjumpa dengan laman web sebenar Shell seperti di bawah. 
Laman Web Shell yang Sebenar - www.shell.com.my
Beberapa perkara yang membuatkan aku musykil adalah seperti berikut:
  • Nombor yang aku terima SMS itu adalah nombor baru yang aku khaskan untuk broadband sahaja. Pelik bagaimana nombor itu boleh diketahui oleh pihak Shell. 
  • Nombor telefon khidmat pelanggan yang tertera di laman web palsu Shell adalah nombor telefon peribadi (012-819 1536). 
  • Memang kedua-dua laman web itu kelihatan hampir serupa. Ketika adik aku balik dari kerja, dia memberitahu bahawa dia juga menerima mesej yang serupa.
Oleh itu kita haruslah menyelidiki terlebih dahulu sebarang tawaran dari pihak tertentu sebelum memberikan maklumat peribadi kita kepada mereka. Jangan mudah terpedaya dengan tawaran yang lumayan. Sekarang sudah banyak penipuan yang berlaku.

*Nota: Adik aku mencadangkan kepada aku supaya melaporkan penipuan ini kepada pihak SKMM.

 ^_^

48 comments:

  1. Kak baru nk pinjam sikit, hee:-))

    P/S mcm2 cara org nk menipu. Licik betul kan?

    ReplyDelete
  2. hati hati ka, saya juga sering dapat sms kayak gitu, mereka mengatasnamakan brand terkenal untuk menipu -_-

    ReplyDelete
  3. Yg nie memang tipu kak.. baru2 nie kawan saya pun kena macam nie... sama kes..

    ReplyDelete
  4. waahh... saya juga ada menerima mesej yg sama beberapa hari lepas, tapi just ignore je lah.sebelum ni pun ada beberapa kali juga dapat msj yg sama. mg sah2 lah menipukan kita xde masuk apa2 peraduan tetiba menang pulakan..

    ReplyDelete
  5. masa kini banyak penipuan yang berlaku....yang telah bersara pun terkena juga....harus hati-hati dalam msemua urusan...

    menabung kat sini...

    ReplyDelete
  6. macam serupa la sis..pandai diorang guna identiti shell utk menipu..haru di laporkan segera ke skmm tu sis..

    ReplyDelete
  7. Bagusnya kak MIza, siap selidik lagi tu.. =)

    ReplyDelete
  8. selalu sy biar je msg2 mcm ni kak.. mls nak peduli.. 99.99% dr msg2 mcm ni semuanya scam..

    ReplyDelete
  9. sye pun pernah dapat sms mcm ni. dulu pernah sekali sye call utk kepastian. sye tanya itu ini. sampai yg jwb tu tension. terus dia ckp ''kalau encik tak berminat tak apa. terima kasih'' terus dia hand up. skang bila dpt sms cmni sye terus delete. buang masa dan buat semak inbox je. hahaha

    ReplyDelete
  10. betul nasihat adik tu aiza...laporkan saja pada SKMM..menyusahkan orang saja...

    ReplyDelete
  11. pelbagai cara digunakan untuk mendapatkan duit.. kene sentiasa berhati2 :(.. huhu

    ReplyDelete
  12. dunia internet skang nih mmg byk kes penipuan. kena berhati2.

    ReplyDelete
  13. deeya pun selalu dapat mesej dari shell . tapi deeya terus padam sebab parebts kata tipu jee tu

    ReplyDelete
  14. Semakin marak penipuan yang terjadi sekarang ini,kita sebagai masyarakat harus hati hati dalam hal ini, :D

    ReplyDelete
  15. saya pon sllu dpt msg gini.tp xlayan .sbb mmmg taw ni kes tipu org je ;)

    ReplyDelete
  16. bhaya ni kak.. klau blh pg report la psl tkut org lain plk yg kena..

    ReplyDelete
  17. Ya Kak Aiza berhati2lah... memang banyak penipuan sekarang ni, Ida pun selalu menerima sms serta emel2 yang macam ni... tp ida abaikan saja.

    ReplyDelete
  18. memanglah banyak penipuan macam tu... -_-

    ReplyDelete
  19. hai aiza..
    erm saya pon dah penah terkena macam ni..siap suruh sms kan no a/c bank lagi..ada ke patut ?

    ReplyDelete
  20. saya pon selalu dapat mesej dan email menang wang tunai camnie kak... tapi saya abaikan je.. seboleh2nya selidik dulu...skg nie macam2 kes penipuan..

    ReplyDelete
  21. rezeki takkan datang bergolek..berhati2..

    ReplyDelete
  22. nina pun dpt juga sms tu akak.. kadang2 takut dgn penipuan mcm ni

    ReplyDelete
  23. Klu betul ini satu penipuan.. mmg hebat scam sekarang ni. satu website dia org berani buat.. Mmg kenalah berhati skrng ni & sebaiknya laporkan kpd skmm segera. Thanks sharing Aiza.
    sony, sony & churp2.. Salam Ahad.. :D

    ReplyDelete
  24. ishhh acik dah banyak dapat email gini..malas nak layan

    ReplyDelete
  25. ya , patut laporkan perkara mcm ni pd pihak brkenaan .

    ReplyDelete
  26. yup..memang perlu laporkan kepada SKMM mengenai penipuan ini..sy rasa no yang mereka dapat mesti ada berada di mana2 database yang aiza pernah register dulu..sekarang nie sy rasa banyak no contact kita dijual kepada orang lain..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  27. Bab2 tipu menipu ni memang mereka kreatif ..kita sebagai pengguna ni jangan teruja sangat,selidik dahulu. Dalam akhbar pun dah selalu dedah benda2 macam ni

    ReplyDelete
  28. banyak dah jadi perkara macam ni..kadang2 orang tu siap call lagi kata menang duit..tak boleh percaya..

    ReplyDelete
  29. betul tuh..kena research kot2kot satu penipuan...selalu sgt dah jdi mcm ne

    ReplyDelete
  30. Modus operandi dia orang sama aje dari dulu sampai sekarang Aiza..kita dah banyak kali sangat dapat..Hmmm..kalau betul tu dah kaya raya..he..he

    ReplyDelete
  31. Selalu dapat mesej macam ni. Dan selalunya nombor celcom.

    ReplyDelete
  32. iya memang benar mizz kita harus hati-hati kalau dapat informasi berhadiah baik melalui sms atau email atau yang lainnya, karena bisa jadi itu adalah modus penipuan :)

    ReplyDelete
  33. pernah dapat sms macam ni juga kak, tapi saya abaikan saja..mungkin ni taktik kotor mereka nak cari duit.. :)

    ReplyDelete
  34. kena berhati hati kan kak, zaman sekarang ni huhu mcm2 boleh terjadi, tambah tambah lagi melalui media massa ni

    ReplyDelete
  35. saya pun dpt sms ni 2 thn lepas rasanya . kelakarnya , saya x pernah isi minyak di shell .

    ReplyDelete
  36. Pernah juga dpt sms mcm ni,mmg buat x tau je,bru tau ada laman web palsu.tq infonya

    ReplyDelete
  37. bagus kak aiza check dulu di internet...sekarang penipuan cara begini banyak sangat3....

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum aiza..

    Memang selalu dpt sms yg seumpamam ini tp sy abaikan aje....hehe

    ReplyDelete
  39. kerap juga dpt sms macam ni..nak menipu pun tak agak2..sebab saya takde pon kad bonuslink..

    ReplyDelete
  40. betol tu.. jgn mudah percaya...

    dah lapor ke belom..?

    ReplyDelete
  41. Sekarang ni pelbagai tipu helah yang boleh mereka ni lakukan. Jadi, kena berhati-hati.

    ReplyDelete
  42. nasib baik akak nie teliti.. taktik menipu yang sgt kreatif tp tak bijak..

    ReplyDelete
  43. sipenipu yang licik, kita kena lebih berwaspada

    ReplyDelete
  44. bahaya dorg tu kak.. smoga kita tak terpedaya dgn tipu muslihat mereka..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen.. ^_^