07 December 2013

Kisah Banjir Aku

Assalamualaikum, 

Kini hangat diperkatakan mengenai kejadian banjir yang sedang melanda di beberapa negeri Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Teringat kejadian pertama kali aku menghadapi banjir ketika berkunjung ke rumah kakak aku dulu.

Kisah Banjir Aku
Kisah Banjir Aku (Gambar hiasan) - Google
Kejadian ini dah lama berlaku iaitu ketika aku berusia 8 tahun. Masa itu kakak aku menyewa di Kampung Pasir Baru, Petaling. Rumah sewa kakak aku terletak berhampiran dengan Sungai Klang. Pada hari kejadian hujan turun dengan lebat. 

Aku panik apabila tiba-tiba air memasuki bahagian dapur rumah yang rendah (lantai simen). Ketika itu kakak dan abang ipar aku tiada di rumah kerana keluar bekerja. Aku tinggal bersama mak, adik dan dua anak saudara aku yang masih kecil.

Syukur kerana rumah sewa kakak aku rumah kayu yang tinggi. Jadi air tidak naik sehingga ke atas. Itulah pertama kali aku melihat dengan mata aku sendiri apa itu banjir. Sebelum ini jika di tempat aku di Hulu Perak aku tidak pernah melihat kejadian itu. 

Mujurlah itu hanya banjir kilat dan beberapa jam kemudian air surut. Walaupun banjir kilat, bahagian dapur rumah perlu dibersihkan kerana berlumpur. Tidak dapat dibayangkan jika air naik sampai ke atas, tentu aku lagi panik. 

*Nota: Takziah diucapkan kepada semua mangsa yang terlibat dengan banjir sekarang ini. Aku mendoakan agar keadaan banjir yang melanda cepat pulih. Semoga anda semua terus tabah menghadapi ujian dari Allah SWT. 

^_^

57 comments:

  1. usia 8 tahun sudah pernah mengalami banjir ya sist, hmmm hebat juga ya sista banyak pengalaman :)

    ReplyDelete
  2. syukur ya sis.. smuanya x jadi apa2
    nasib baiklah ada umh kayu btiang tinggi.
    saya x pnah ada pnglaman banjir lg,

    ReplyDelete
  3. Akak x pernah lagi rasa kena banjir ni.

    ReplyDelete
  4. pengalaman yang menarik sekaligus menegangkan ya Mizz, syukur tidak terjadi apa apa :)

    ReplyDelete
  5. ika tak pernah experience banjir...bila dengar orang alami banjir hanya mampu berdoa untuk mereka...semoga dilindungi oleh Allah dan segalanya beransur pulih...

    and, kuat juga ingatan akak ya, ika tak boleh nak ingat zaman kecik2 dlu... --'

    kita sama2 doakan untuk mereka2 yang mengalami banjir ya kak~ :)

    ReplyDelete
  6. moga dipermudah segala dan dijauhi perkara tak baik..amin.amin.amin. :) jemput singgah blog shafiq A Gentleman To Be

    ReplyDelete
  7. Kisah banjir satu pengalaman yang tak lupakan. ada manis ada yang alamai saat pahit.sabar dan berdoalah kita mudahan banjir yang melanda ini tidak berterusan.

    IntiLibresSony

    ReplyDelete
  8. Ya la kak aiza... bagaimana agaknya dgn mereka2 yang benar2 mengalami banjir ni, banyak harta benda yang musnah dan kerugian juga payah utk ditafsirkan... syukurlah kita yang tidak pernah mengalami banjir ni.

    ReplyDelete
  9. dulu saya juga pernah lho kena banjir cak ni...hehe

    ReplyDelete
  10. kesiannyee pada mangsa banjir ni kan kak..hurmmair naik sampai atap..rasanya tahun ni banjir paling teruk sgt..dugaan dr allah.semoga harap dorg tabah

    ReplyDelete
  11. dulu rumah aku pernah bajir, ingat lagi masa tu ingatkan hujan lebat rupanya air laju deras di hadapan rumah. APa lagi memang kelam kabut kemas rumah semua..haha,

    ReplyDelete
  12. saya pun pernah mengalami pengalaman banjir ketika di kg baru tapi masa itu saya masih kecil..saya tak ingat bagaimana ia bermula tapi yang saya ingat ialah keserokonakan bermain air di halaman rumah..hehehe

    p/s: klik inti...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  13. samalah kak..kat kampung sy pun selalu banjir .. jadi bahagian dapur memang hanya letak barang yg mudah dialihkan ke tingkat atas..jd bila berlaku bnjir, mcm kami tak tkejut dah..benda tu mcm dah besa berlaku kat sini..huhu

    ReplyDelete
  14. sama2 kita doakan bt mereka semua..hope everything goes well..

    ReplyDelete
  15. sepanjang 3 dekad hidup ni,
    tak pernah menagalmi banjir
    anyaway saya memabalas kunjungan
    dah follow sini juga =)

    ReplyDelete
  16. walaupun tinggal kt pantai timur saya xpernah lagi hadapi banjir....:D

    ReplyDelete
  17. Semoga banjirnya cepat mereda dan para korban diberi ketabahan. Amin...

    ReplyDelete
  18. memang mengerikan dan mendatangkan trauma..

    ReplyDelete
  19. Alhamudllilah Sist Kalo saya Belom Pernah Ngalamin kebanjiran hehe dan Semoga saya Buat Para Korban yang Terkena banjir Semoga Banjirnya Cepat Surut Kembali :D

    ReplyDelete
  20. Sya dulu pun pnh rasa bnjir ni masa ddk umh abg..tetba je air naik..mmg panik..slamatkan dulu brg2 letrik..nasib baik paras lutut je..tp nk ke tandas tu mmg agaksusah la,.huhu

    ReplyDelete
  21. rumah kak pun kena aiza...bersedia operasi membersih kotoran..

    ReplyDelete
  22. semoga untuk sekarang tak mengalami itu lagi ya mizz banjir pasti sangat seram

    ReplyDelete
  23. walaupun pantai timur sering banjir tp alhamdulillah rumah saya belum pernah dinaiki air.. :)

    ReplyDelete
  24. Banjir ni, walaupun sikit atau sekejap, tetap memenatkan.

    Bagi kita orang kebanyakan yang menggunakan tikar getah untuk alas lantai tentu akan terasa penat kerana tikar yang sudah basah perlu dijemur.

    Manakala barang-barang seperti perabut juga perlu dialihkan supaya rumah tidak berbau di kemudian hari.

    ReplyDelete
  25. wah ngeri juga ya banjirnya mizz. Harus mengungsi kalau banjir seperti itu supaya aman dan sehat dari berbagai penyakit :)

    ReplyDelete
  26. salam Aiza. Saya dan banjir mmg tak boleh dipisahkan sbb sy org kelantan dan kaw saya sering banjir juga, tp sejak kebelaknagn ini kaw say dah selamat drp banjir,

    ReplyDelete
  27. Terlihat dari gambar di atas banjirnya sangat dahsyat sekali

    ReplyDelete
  28. pengalaman yang bikin kita slalu waspada :-)
    banjir sekarang mengerikan dicampur limbah

    ReplyDelete
  29. Sejak saya berkahwin dengan org pantai timur ni, br sekali saya berhadapan dgn banjir tp br sampai paras lantai dapur je...syukur

    ReplyDelete
  30. Pernah kena jugak dulu. Masa kecik2. Tak masuk rumah sebab tinggi sikit tapi banjir kat luar. Memang main sakan..

    ReplyDelete
  31. Banjir mmg menakutkan, mcm2 perkara buruk boleh terjadi ketika banjir ni.. bnyk pula perkara yg perlu dilakukan selepas banjir.. semoga mangsa banjir diberi ketabahan & dipermudahkan segalanya buat mereka.. aamiin..
    klik taylor's & slmt berhujung minggu Aiza.. :)

    ReplyDelete
  32. sy tak pernah lg ada experience berhadapan dgn banjir...huhu kg tok dulu pernah bnjir tp syukur rumah tok kaw.tinggi so tak kena...

    ReplyDelete
  33. kita pernah alami banjir paling dahsyat dlm thn 1998..masa tu kejadian rivut greg d keningau

    ReplyDelete
  34. keadaan macam ini tak pernah lagi berlaku dekat tempat azwar. ngeri juga tengok dalam akhbar n di tv.

    ReplyDelete
  35. Alhamdulilah setakat ni belum pernah kena banjir, tapi pernah lihat rumah yang kena banjir masa ribut greg Keningau dulu.. mudah-mudahan banjir di pantai timur cepat surut.

    ReplyDelete
  36. didiey pernah 2 3 kali tempuh banjir kat kelantan..pernah memasak dgn kaki terndam dlm air..mcm2...

    ReplyDelete
  37. sy punya kg selalu juga banjir

    tp dah biasa dgn keadaan mcm ne

    pernah tu 2 kali bersihkan rumah dalam satu hari

    sebab banjir teruk..redha dengan ujianNya

    ReplyDelete
  38. Alhamdulilllah Kita pun tak pernah experience banjir aiza...Bila tengok air deras macam ombak..teringat tsunami...Semoga dia orang tabah menghadapi ujian Allah.

    ReplyDelete
  39. saya tak pernah mengalami banjir lagi... amin,semoga mangsa2 banjir tabah menghadapi ujian Allah...

    ReplyDelete
  40. masa saya sekolah rendah , kg selalu banjir . Bila jalan dah tambak tinggi aka jalan tar , dah tak banjir lagi ... rindu nak main banjir ...

    ReplyDelete
  41. sama2 kita mendoakan semoga banjir berlalu dengan cepat. aminn

    ReplyDelete
  42. takziah kepada keluarga yg sedang menghadapi musibah banjir.. semoga segalanya kembali pulih seperti sediakala..

    ReplyDelete
  43. adda pun x prnah lalui mcm mna banjir..moga mereka yg sedang lalui skrg tabah dgn ujian yg menimpa..

    ReplyDelete
  44. Teruk juga kalau banjir kilat nie... Semoga kita dijauhkan dari musibah bencana alam lepas nie...

    ReplyDelete
  45. semoga smua mangsa banjir selamat

    ReplyDelete
  46. Sy pun prnh alami sndri bnjir... Cuma x berpindh krna rumah papan... Sekejap je la bnjirnye.. Sehari je.. Pastu dh surut..

    ReplyDelete
  47. puteri tak ada pengalaman banjir..setakat air masuk sedikit dalam rumah tu adalah

    ReplyDelete
  48. Saya pun xde pengalaman banjir. Budak2 seronok la boleh main air.

    ReplyDelete
  49. Fiza pun ada pengalaman banjir.. mmg letih nak cuci rumah lepas tu..

    ReplyDelete
  50. Hanya orang yang pernah mengalaminya sahaja akan tahu bagaimana rasanya.

    Ya, moga mangsa banjir sekarang ni selamat dan dilindungi Allah SWT.

    ReplyDelete
  51. tak pernah rasa banjir lagi..harap2 jangan la..

    ReplyDelete
  52. Rumah sewa dulu pernah kena banjir..teruk yang amat sangat, letih nak mengemas...

    ReplyDelete
  53. kt kampung masa kecik2 dulu selalu jugak banjir.. tp bukan sebab hujan tp air pasang.. rumah tepi sungai lg.. bila air dah naik memang gerun lah nak keluar rumah dah... tak pasal2 terjumpa si bujang senang.. nasib baik rumah mmg tinggi.. takut ular je la yg naik..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen.. ^_^