29 April 2013

Pencuri Troli

Assalamualaikum,

Pencuri Troli
Troli (Gambar sekadar hiasan)
Kejadian ni berlaku semalam. Seperti biasa pada hari minggu aku akan ke Tesco untuk membeli barangan dapur yang kehabisan. Kelihatan ramai orang yang berkunjung ke Tesco (hujung minggu memang macam ni, tambahan pula gaji baru masuk). Rak troli berhadapan pintu masuk ke Tesco juga kosong. 

"Biar adik pergi cari troli di tempat letak kereta. Mungkin ada orang tinggal lepas masukkan barang ke dalam kereta." adik aku mencadangkan. Alhamdulillah, akhirnya dapat juga troli setelah adik aku bersusah-payah turun. 

Walaupun roda troli tu senget, tapi masih boleh bergerak. Aku mengambil sayur, tag harga dan letak ke dalam troli tu. Jenis aku kalau nak membeli barang di sudut lain, mesti tinggal troli dengan barangan di dalamnya kat satu sudut yang tak mengganggu perjalanan orang (aku rimas la kalau asyik dok tolak troli tu). 

Kebetulan masa tu aku nak membeli sabun, jadi aku tinggal la troli tu di sudut buah-buahan. Aku pergi tak lama pun (lebih kurang 2 minit je kot). Bila patah balik je tengok sayur-sayuran yang aku ambil tadi dilonggokkan ke atas rak buah dan troli pula dah lesap entah ke mana. 

"Apa nak jadi la dengan manusia sekarang. sanggup mencuri troli buruk tu. Barang kita pula dilonggok ke tepi." spontan aku merungut sebab geram. Sebelum ni selalu aku tinggal troli, tapi tak pernah hilang pun. "Tak apa la, dah bukan rezeki kita. Biar adik ambilkan troli lain." nasib baik adik aku cool aje dan dia turun semula mencari troli lain (aku ni cepat panas, yang selalu sejukkan aku semestinya adik aku).

Alhamdulillah dapat troli baru yang dah tak senget. Hikmahnya mungkin aku kehilangan troli buruk tu, tapi Allah SWT telah gantikan dengan troli yang baru. Aku pun tak tahu siapa yang ambil troli aku dan tergamak mengeluarkan barangan di dalamnya. Semoga dia insaf sebab menganiayai orang lain (moralnya di sini, jangan tinggalkan troli anda tanpa pengawasan anda). 

^_^

23 comments:

  1. ayoo.. siapa la tergamak buat macam itu.. saya kalau shopping barang suka hurung troli..takut kalau letak kat tepi ke tinggalkan sekejap orang salah letak masuk troli kita..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Nana Liena - akak plak suka tinggal sebab rimas nak kena tolak.. hehe.. sebaik2nya memang kena bawa..

      Delete
  2. mungkin pengambil tu igtkn pengguna asal troli lupa bawak purse & tinggalkn brg2 tu & blk umh kot.. (think positip think positip.. hihihihi)

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Zura Lee - betul jugak kot zura.. dia pun ambil peluang la.. hehe..

      Delete
  3. Replies
    1. @Normi Nieza - memang geram sangat masa tu.. nasib baik adik aiza tenangkan.. hehe..

      Delete
  4. teringat pulak kejadian masa saya,adik dgn mak..tapi bukan troli la...bakul..bukan kena curi tapi kena simpan dengan pekerja kat tempat tu..padahal bukan lama pun tinggal bakul tu kat situ dan xde pulak menghalang laluan orang..barang dalam tu penuh pulak...dtg nk amik g byar kat kaunter tgk dh xde..last2x xjadi beli..malas nak g amik semua barang tu semula..masa tu adik saya ckp biarla diorg yang tolak rezeki..dari kita nk beli banyak.jadi tak nak beli terusss..hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. @fiza nss - rajin betul pekerja dia sampai simpan bakul orang ya.. betul tu, diaorang yang tolak rezeki..

      Delete
  5. Sama la, tak suka bawak troli ke hulu ke hilir. Susah nanti orang lain nak jalan berhimpit2. Tapi tak pernah pulak orang buat macam tu. Ape jenis manusia la macam tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. rimas sebab nak jalan kena himpit2 orang lain..

      Delete
  6. biadap gila umat camni...=\...bayangkan kalau time dia dok punggah barang awak tu, tiba tiba awak datang..nak cakap ape?..hissyyy...geram pulak bila bace...

    5 jenis roommate yang akan anda temui

    http://iniblogabangkamil.blogspot.com/2013/04/5-jenis-roommate-yang-mungkin-anda.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la.. nasib baik aiza tak nampak.. kalau tak dah kena soal siasat kot..

      Delete
  7. haiiii la, mcm ni punya org pun ada. cari la troli sendiri. sanggup pulak keluarkan barang org lain dan curi troli..macam2 hal skrg ni..ish2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tingkahlaku manusia sekarang tak dapat dijangka..

      Delete
  8. Eh, sama la ngn wani. Klau nk amek barang suke tinggal troli kat tepi..x suka nk usung2 troli tuhh..
    Hahaha...ney mesti abg bangla yg duk susun troli amek neh..dye ingt troli tuu xdak yg empunya..dy pun susun la siap2 kt tmpt letak troli..pastu barang2 campak gituu jee..nnti kwn dye yg kje bhagian tu tlg susunkn..hahaha..

    ReplyDelete
  9. sampai hati buat gitu , kalau troli kosong tak pa

    ReplyDelete
  10. Walaaahh, macam mana pula ada orang maling troli sungguh terlalu memang bener kelakuan manusia susah untuk ditebak #facepalm

    ReplyDelete
  11. Isk3...mcm ni punya kes pun ada...apa2 pun...only in Malaysia. :)

    ReplyDelete
  12. Kita ermm.. [saya] sekali troli2 muat dalam van! ha. ha..

    ReplyDelete
  13. manusia cenggini pun ada jgak ? ish ish ish

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen.. ^_^