24 June 2013

Berdua Lebih Baik?

Assalamualaikum,

Kisah ini diceritakan semula oleh kawan aku yang merupakan seorang guru di sebuah sekolah menengah harian biasa di Negeri Sembilan. Nama sebenar kawan aku dan sekolah tu aku tak dedahkan. Sudah hampir 3 tahun kawan aku (Anis, bukan nama sebenar) mengajar mata pelajaran Sains di sekolah itu.

Pasangan lelaki dan perempuan
Berdua Lebih Baik
Hari itu seperti biasa Anis baru habis mengajar kelas terakhir pada jam 2.00 petang dan berjalan menuju ke bilik guru. Kebiasaanya pada waktu itu dia akan mengemaskan barangan dan bersiap-siap untuk pulang ke rumah. 

Tiba-tiba langkah kaki Anis terhenti apabila melihat sesuatu yang mencurigakan."Apa yang kamu berdua buat ni?" spontan Anis bertanya kepada sepasang pelajar Melayu yang sedang leka berpegangan tangan di dalam sebuah kelas yang kosong. 

Kedua-duanya kelihatan terkejut dengan kehadiran Anis, namun masih bertenang. "Saya dah nak balik cikgu. Tiba-tiba perasan buku nota tertinggal dalam kelas. Tersempak dengan Ika dalam kelas tengah kemas barang." balas budak lelaki itu sambil menunjukkan buku nota di atas mejanya. 

"Apa nak jadi la dengan kamu ni. Tak elok menipu saya. Saya nampak apa yang kamu berdua buat tadi." balas Anis tegas sambil membeliakkan matanya. Walaupun Anis tak mengajar di kelas itu, tapi dia rasa bertanggungjawab untuk menegur kesalahan pelajar itu. 

Pelajar perempuan itu terus mengambil begnya dan keluar dari kelas tanpa memandang wajah Anis. "Saya blah dulu cikgu." pelajar lelaki itu pula menuruti pelajar perempuan. Terkedu Anis berhadapan dengan dua pelajar yang biadap seperti itu. 

Persoalan yang Anis dan aku bincangkan, salahkah kita menegur dengan niat untuk mencegah kemungkaran? Walaupun Anis bukanlah ustazah atau guru disiplin, tapi dia berhak untuk menegur. Yang amat aku bimbangkan sekarang ni adalah sikap segelintir pelajar yang tidak senonoh dan biadap.

Dalam kes ini, jangan hanya menyalahkan guru. Seharusnya ibu bapa dan guru bekerjasama membenteras gejala sosial di kalangan anak-anak mereka. Selalunya aku tengok kalau anak bermasalah pasti cikgu dipersalahkan, tapi kalau anak cemerlang mula la ibu bapa membangga diri.

Kepada adik-adik remaja yang masih bersekolah, ingatlah bahawa hidup ini terlalu singkat untuk dinikmati. Bagaimana jika anda menikmati hidup yang singkat itu dengan melakukan maksiat dan perkara yang sia-sia? Tentu ianya merugikan diri dan masa hadapan anda juga. 

Ingatlah, berdua itu tidak salah jika si dia dan anda sudah ada ikatan pernikahan yang sah. Makhluk ketiga yang setia menemani bila lelaki dan perempuan bukan muhrim berdua-duaan adalah Syaitan. Syaitan sentiasa membisikkan janji manis yang akhirnya membawa kepada kemusnahan dan penyesalan.

Lelaki + Perempuan + Syaitan = Maksiat

^_^

68 comments:

  1. bdk2 zmn skrg...krngnya didikan agama...

    ReplyDelete
  2. tetap kena tegur kak...ambil ikhtibar kisah ustaz Kazim elias yang diugut disimbah asid hanya kerana ustaz menegakkan agama.

    ReplyDelete
  3. menegur itu tak salah.. tegurlah dgn hati yang terbuka.. tapi janganlah terlalu mengharap yang ditegur akan menerimanya.. kerana bila terlalu mengharap kita akan hampa.. berdoalah dalam hati semoga sekurang-kurangnya terdetik dan meresap dalam hati mereka untuk berubah..

    ReplyDelete
  4. Dashat! Budak sekarang bukan xtakut dosa, tapi tak hormat org tua..malah guru sekalipun...parah!

    ReplyDelete
  5. mmg risau dan takut klu ngk anak2 skrg dan dorg nie perlu didik btui oleh ibu bapa.. tp kdg2 pengaruh kwn perlu ditepis oleh diri sendiri.. pokok pangkal nye didikan agama perlu diutamakan....

    ReplyDelete
  6. skrg jadi cikgu ni byk cabaran kan.. tgk parents sendiri sudah.. mcm2 nak kena buat, ibubapa pelajar mcm serah 100% kat cikgu utk didik anak2. huhu

    ReplyDelete
  7. hmmm... budak2 sekaghang ni..... tak ditego...kite bersalah... dah ditego..kughang hajo..... kekadang tu nak salah mak bapak pun tak boleh.... budak2 ni depan mak bapak..pijak semut pun tak mati... tapi belakang mak bapak....... gajah depan mate pun tak nampak...... kawan mike tu betoi.... kalo kite nampak bende tak betoi depan mate.... kite bio kan.... dan kite ade kemampuan utk tego......jatoh berdosa pade kite kalo tak buat sesuatu......berkata benarlah walopon kebenaran itu pahit...

    ReplyDelete
  8. dlm hal mcm ni, kdg2 rs kesian dgn ibu bapa...

    ReplyDelete
  9. budak2 ini kalau tak dididik dengan agama mesti jauh menyimpang.

    ReplyDelete
  10. ishhhh budak sekarang nie , dulu masa kecik kecik tak pernah terfikir tentang semua nie,, budak sekarang dasyat

    ReplyDelete
  11. Setuju dengan akak. Wahh, ada related dgn kajian nis lahh post akak ni.
    Betul, mmg kita berhak dan perlu, malah wajib menegur, auntuk mencegah sebarang kemungkaran. Ada tercatat dalam hadith soheh, yg mana dlm hadith tu ada mnyebut, cgahlah kmgkran dgn tangan (kuasa), kalao tak mpu, cegah dgn lisan (nasihat), kalao tak mmpu, cgah dgn hati, berdoa supaya dijauhkan dr perbuatan kmgkaran dan bencikan perbuatan kmgkaran.
    Hehe. Anyway, yg penting, nama cikgu tu 'anis'. Haha

    ReplyDelete
  12. Dalam isu begini terlalu banyak pihak yg perlu mengambil tindakan...
    Media Massa masa juga antara punca berleluasanya kemaksiatan...
    Nauzubillahiminzalik...

    ReplyDelete
  13. apabila seorang lelaki dn seorang perempuan itu berdua-duaan, sesungguhnya yg ketika itu adalah syaitan.. jd, hindarkanlah dri berdua-duaan dgn org bkn muhrim agar tdk trjebak dgn maksiat..

    ReplyDelete
  14. memang berdua itu lebih baik. tetapi kalau dah nikah lah. :)
    kalau lom.lebih baik elakkan daripada berdua. bahaya woo..:)

    p/s: mencegah kemungkaran adalah tanggungjawab bersama. :)

    ReplyDelete
  15. bila terbaca cerita cerita begini. memang saya sangat risau tentang anak anak yang bakal membesar kelak.

    depan kita baik, belakang kita macam mana nak pantau?


    BTW
    Thanks join GA akak.

    Follow u

    ReplyDelete
  16. senario & realiti kebykan murid2 zaman skang !

    ReplyDelete
  17. tasneem setuju. keluar berdua tu macam2 boleh jadi. lebih baik kita keluar segerombolan dengan kengkawan yang kemain ramai nak ikut kita tu. :) hehe

    ReplyDelete
  18. ye betol tu akak...budak2 zaman sekarang kebanykan xleh nak di ajr dengn baik..bagi nasihat sikit siap panggil ibu bapa mai sekolah...then ibu bapa yang persalahkan guru...btw nice sharing akak...

    ReplyDelete
  19. masalah sosial yang melibatkan pelajar sekolah makin menjadi-jadi sekarang ni. Ibu bapa pun perlu lebih peka mendidik anak. Bukan mengharapkan pada guru semata-mata kan :)

    ReplyDelete
  20. Macam-macam boleh berlaku kalau tidak dikawal kan aiza..huhu

    ReplyDelete
  21. Budak2 zaman sekarang dah terlampau urban la akak..pendapat saya..seeloknya ibubapa sebenarnya kena main peranan penting..kena selalu pantau gerak geri anak2 mereka.. jgn asyik salahkan guru jer kalau berlaku hal2 yang tak elok,,pttnya dua2 pihak kena saling bantu-membantu dalam hal nie..baru la gejala sosial dapat dibendung..btl tak akak.. ;p

    ReplyDelete
  22. betul tu kak Aiza, sy pn pelik je dgn dunia skrg ni, nak2 ank muda skrg, terikut sgt dgn barat, lg truk bila dh bt, lpas 2 mngdung n buang pula baby..hm mcm2..diorg ni xtkot Allah agaknya..nauzubillah..

    ReplyDelete
  23. setakat lagu jer, memang x patut difollow!

    ReplyDelete
  24. mmg sume kna ambil peranan.tak adil la kalau slhkan satu pihak je kan. tp peranan ibu bapa yg plg pntg. budak2 zaman skrg ni mmg lain sikit mcm budak2 dulu. wallahualam. da nk akhir zaman agaknya. mudah2han kita semua sentiasa di bawah keredhaanNYA, insyaALLAH. btw, nice formula. hehe :D

    ReplyDelete
  25. dulu waktu zaman zara..takut dn hormat.. tapi skarang ni budak2 cakap pun lebih kurang..emmm

    ReplyDelete
  26. erm.. budak-budak zaman sekarang,. jauhkan lah semua ni dari anak-anak kita semua...

    ReplyDelete
  27. berdua lebih baik dah macam lagu penyanyi indonesia pula, lupa plak penyanyi nye siapa..inilah zaman skrang, budak2x pun dah semakin biadap, ngan cikgu, ibu bapa lagilah. Ibu bapa didiklah dengan elok2x

    ReplyDelete
  28. Betul tuuu. Jgn igt guru jea salah. Realiti skg ni. Ramai y menuding jari pd cikgu. Ramai yg dtg serbu cikgu. Terlalu pcy ckp anak. Padahal xbetul pun.huh. Alamak. Emo tetiba. Hikhik

    ReplyDelete
  29. bdk2 skrg lg extreme drpd zaman kita dulu kan..

    ReplyDelete
  30. @ikhwan yusuff
    betul tu.. didikan agama memang penting..

    ReplyDelete
  31. @duniafana
    terima kasih di atas pandangan itu..

    ReplyDelete
  32. @Hafiza AizZawa
    setuju dengan pendapat tu.. apa-apa pun diri mereka sendiri jugakan..

    ReplyDelete
  33. @aisya
    begitulah senario yang berlaku.. memang berbeza bebenan kerja dan emosi cikgu zaman dulu dengan sekarang..

    ReplyDelete
  34. @Khai♥Rin : anies
    ibu bapa mungkin ada alasan tersendiri.. kebanyakan ibu zaman sekarang sibuk dengan kerjaya..

    ReplyDelete
  35. @syuk shusuke
    betul tu.. agamalah asas didikan anak-anak..

    ReplyDelete
  36. @Aku Penghibur
    risau juga akak tengok.. agaknya macam mana la anak akak nanti ya?

    ReplyDelete
  37. @Nies alhaQ
    terima kasih dengan pendapat tu anis, memang terbaik..

    ReplyDelete
  38. @Giorgio Izas
    betul tu giorgio.. memang tak dinafikan itu salah satu faktor yang menyumbang kepada masalah ini..

    ReplyDelete
  39. @zakirasli ..
    setuju sangat.. elok jika keluar beramai-ramai..

    ReplyDelete
  40. @asliner
    betul tu adik.. menjadi tanggungjawab kita bersama untuk mencegah kemungkaran..

    ReplyDelete
  41. @wantie
    insya-Allah jika dididik dengan agama akan menjadi seorang insan yang baik dan berhemah.. aiza nak cakap lebih2 pun tak boleh sebab aiza sendiri belum ada anak..

    ReplyDelete
  42. @Kesuma Angsana
    perlu buat sesuatu agar mereka tidak terus terjebak..

    ReplyDelete
  43. @chinta
    betul tu adik.. jangan hanya persalahkan satu pihak sahaja dalam kes macam ni..

    ReplyDelete
  44. @puteri kasih
    betul tu puteri.. perlu kerjasama di antara ibubapa dan guru..

    ReplyDelete
  45. @Nao Mei
    betul tu cik akak.. perlu kawal sejak kecil..

    ReplyDelete
  46. @♥ Mrs. Secretary ♥
    betul tu farah.. terima kasih di atas pandangan farah.. :D

    ReplyDelete
  47. @S.K.A
    mohon dijauhkan perkara sebegini terjadi kepada anak-anak kita nanti..

    ReplyDelete
  48. @siti ZAHARA
    zaman dah berubah agaknya zara.. betul tu, cuba didik anak dengan baik..

    ReplyDelete
  49. @Norhasniza Khalid
    insya-Allah jika didik sejak kecil dengan baik akan menjadi baik apabila dewasa.. tapi tak semua macam tu, ada yang terjadi sebaliknya pula..

    ReplyDelete
  50. @Bahrain Ramlan
    sama dengan tajuk lagu la pula.. bagus pesanan untuk ibu bapa..

    ReplyDelete
  51. @NinaAz
    sabar nina.. betul tu, nina mesti memahami situasi ni sebab nina pun seorang gurukan? sepatutnya ibu bapa siasat terlebih dahulu, bukan bertindak melulu menyerang cikgu..

    ReplyDelete
  52. @Zura Lee
    betul tu zura.. itulah senario yang paling merisaukan..

    ReplyDelete
  53. Salah tegur, kita didendamnya. Apa nak jadi taktaulah...

    ReplyDelete
  54. ermm tak salah menegur sepertimana Nabi bersabda Daripada Abu Said al Khudri r.a. katanya :

    "Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu
    maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman

    Sisitem dunia hari ini membentuk seseorang agar jauh dari Allah swt.

    ReplyDelete
  55. bdk2 remaja skrg dh semakin biadap..brlajar tinggi2 pun biadab jugak

    ReplyDelete
  56. tak kisahlah siapa pun, wajib tegur kalau sampai boleh ke arah maksiat.. budak2 tu agak biadab.. :(

    ReplyDelete
  57. Kurang ajar betul. Budak2 sekarang memang susah nak ditegur. Kalau tegur pun, dia buat tak tahu je.

    ReplyDelete
  58. Bebudak sekarang.... dah tak sama mcm zaman kita dulu

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen.. ^_^