20 June 2013

Cara Blogwalking ketika Internet Dah Habis Limit

Assalamualaikum,

Terasa sangat menyeksakan apabila blogwalking ketika internet dah habis limit. Aku guna broadband Celcom Prepaid RM18/minggu dan had sehingga 1GB sahaja. Bila internet dah slow ni, nak loading satu blog tu ambil masa dekat 2 minit. Ada yang 5 minit pun masih belum keluar sebab berat sangat kot.

Broadband Celcom Habis Limit
Broadband aku boleh masuk semua simkad (dah 4 tahun aku guna)
Broadband Celcom Habis Limit
Macam ni la bila internet dah slow
Aku kongsikan cara aku blogwalking bila internet slow seperti berikut:

1. Aku akan connect internet seperti biasa. Kemudian aku ikut tutorial "Cara Lajukan Broadband Celcom yang Habis Limit" seperti dalam Blog Aminin (klik sini). Aku cuba banyak kali sehingga internet agak stabil. 

2. Tapi masih terhad juga sebab sekali blogwalking aku hanya boleh buka satu atau dua blog je. Kalau buka banyak tab mesti terus hang

3. Jika internet menjadi sangat slow dan terputus, aku akan disconnect broadband dan restart netbook aku (sebab kalau connect balik dah tak jalan). 

4. Kemudian aku ulang balik langkah 1-2. Memang menguji kesabaran nak layan broadband slow ni. Sekali buat boleh la blogwalking 5-10 blog (bergantung kepada berat blog tu juga).

Begitulah cara aku. Bagaimana dengan anda pula?

^_^

32 comments:

  1. Alhamdulillah Teena guna streamix kat rumah, boleh bukak byk tab & dpt blogwalking byk blog

    ReplyDelete
  2. tak guna wireless ke?...baru la best main internet.

    ReplyDelete
  3. kita stop online..buat kerja2 yang tertunggak..settle..hehe.. tak ada la baran keluar..hehe

    ReplyDelete
  4. cik akak pon cam tu juga aiza...reply komen je..huhu

    ReplyDelete
  5. akak dulu masa pakai broadband gitu la..dah la masa tu gila blog.gheheh..nak bw susah..sekarang pakai wifi je kat umah..murah pun murah..boleh buka sampai 20 tab sekali..hahah..

    ReplyDelete
  6. kalau slow.. offline je.. xD malas nk layan tenet sloww.. >.< ngee~

    ReplyDelete
  7. wah~ penyabarnye wak aiza..kalo krolela kan..hm..confirm majuk terus tido hihihi..nape tak gne stremyx...takdak had?

    ReplyDelete
  8. Kalau nis pulakk, bila b.band dah over limit, nis terus off lappy, and buat benda lain. Hihihi

    ReplyDelete
  9. he3..byak gak krja kakAiza kna bt ye..klau sylah pkai bbnd ni, cnfirm da g.up :) sbb 2 la blog yg ringan loading 2 pntg..kcian nk buka brjam2

    ReplyDelete
  10. kalau saya yah terserah ..beli pulsa..hehe

    ReplyDelete
  11. kalau internet lembab..memang puteri offline je..hehehe

    ReplyDelete
  12. @krole
    tak guna stremyx lagi setakat ni kot.. hehe..

    ReplyDelete
  13. kalau yaya..sama lah macam akak..cuma tak pernah la pulak tahu nak lajukan masa tenet slow..
    biasanya yaya disconnect balik..
    kalau dah lembab..
    tekan pangkah then tutup lappy..
    habis cite..
    tak de la geram sangat..hehe

    ReplyDelete
  14. nice sharing..kt rumah guna P1 ok jugak..hehee

    ReplyDelete
  15. pcl xda masalah sbb guna wifi free opis punya...dok dekat dgn opis memang untung lah !

    ReplyDelete
  16. remy punya 6gb.... so takde masaaalah.... cuma bila mlm...kekadang jer slow sikit....

    ReplyDelete
  17. bukak la blog satu persatu akak..xyah bukan banyk..nnt slow laa..sya yang guna wifi pun slow lau buat gitu...heheh

    ReplyDelete
  18. @chinta
    itu la yang akak buat dik.. huhu.. memang azab juga la.. hihi..

    ReplyDelete
  19. Apabila ada rezeki lebih nanti, saya cadangkan Cik Aiza gunakan / langgan perkhidmatan yang baik dan selesa ...

    ReplyDelete
  20. Btol2 Blogger HardCore ni... Internet slow pn nk gak berblogging... (^_^)
    Sgt Hebat... Hebat... He3

    ReplyDelete
  21. Aiza dh patut tkr guna unifi atau streamyx jerk...sbb rajin online. Kalau broadband ni la mslh nya. Hehehe...bertukar la yer

    ReplyDelete
  22. naz guna internet kat tempat keja je. balik umah, on fb jala. hehhehehe. tak sempat nak bw guna hp kat umah. dah la anak pun kembar :P

    ReplyDelete
  23. Sy guna smartphone.. still boleh blogwalking walaupun slow..

    ReplyDelete
  24. bgus info ni :) terima kasih kongsi kak. kak gna je streamix.. laju pn ok.. nk lg laju gna je Yes 4G. yg tu mmg laju

    ReplyDelete
  25. kat rumah ipah guna streamyx so xde masalah nak buka bapa banyak tab..cuma kekangan masa je tu yang kdg2 blogwalking kdg2 hilang...

    ReplyDelete
  26. Geram kalau internet slow ni. Rasa nak baling je laptop. Walaupun bukan salah laptop tu. Hehe.

    ReplyDelete
  27. tak suka internet slow.. tapi setakat ni takde masalah kalau kat rumah sbb abah beli yg Stremyx wifi.. nak elak adik2 gaduh berebut broadband punya pasal.. hehe :D

    ReplyDelete
  28. sabo je lah internet slow mcm nak jerit je..hee

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen.. ^_^