15 February 2013

Kek Batik Simple

Assalamualaikum,

Dah lama rasanya aku tak makan kek batik. Tiba-tiba teringin nak makan siang tadi. So aku pun merajinkan diri untuk membuatnya sendiri. Resipi asal aku dapat dari kawan baik aku. First time buat raya tahun lepas dan Alhamdulillah menjadi. Lepas tu memang selalu aku buat bila teringin nak makan.

Nak buat memang senang sangat sebab bahan-bahan memang tersedia di dapur. Masa penyediaan tak sampai setengah jam pun. Yang lamanya sebab nak tunggu kek tu mengeras dalam peti sejuk sebab dah rasa tak sabar nak makan. Kat sini aku nak share cara membuatnya.

Kek Batik Simple
Kek Batik yang telah sejuk dipotong
Bahan-bahan: 
250 gm mentega (Aku guna 1 ketul Buttercup je)
1 pek kecil Milo/Vico (boleh juga digantikan dengan 1 cawan serbuk koko) 
½ tin (505 gm) susu krimer manis - kalau tak suka manis boleh kurangkan. 
½ cawan air 
1 pek Biskut Marie - dipatahkan kepada 4 bahagian

Cara-cara Membuat: 

  1. Gaul sebati Milo/Vico atau serbuk koko bersama susu krimer manis dan air di dalam mangkuk. 
  2. Panaskan periuk dan cairkan mentega. Api mesti slow sebab takut hangus. Masukkan bancuhan Milo/Vico atau serbuk koko dan dikacau hingga sebati. 
  3. Masukkan biskut Marie dan gaul lagi sehingga biskut agak lembut. 
  4. Padamkan api. Pindahkan ke dalam loyang yang telah dilapis dengan kertas minyak.
  5. Tekan-tekankan adunan menggunakan bahagian bawah gelas yang telah dibalut dengan plastik atau disapu dengan mentega bahagian bawahnya (tujuan balut dan sapu mentega untuk mengelakkan adunan melekat pada gelas). 
  6. Sejukkan dalam peti sejuk selama 2 jam atau lebih. Keluarkan dan bolehlah dipotong mengikut bentuk/saiz yang disukai. Sedia untuk dimakan.. 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen.. ^_^