11 February 2013

Makan Banyak Kerana Stress?

Assalamualaikum,

Apakah itu stress? Stress atau tekanan adalah tindakbalas fizikal, emosi dan mental seseorang terhadap sebarang perubahan atau tuntutan hidup. Stress dan hidup kita memang tidak dapat dipisahkan. Ia bergerak seiring dengan kematangan usia kita. 

Tahukah anda, ada di kalangan individu yang sanggup berlapar atau makan secara berlebihan kerana stress. Jika ada merupakan salah seorang dari individu ini, anda adalah individu yang tidak bijak mengawal emosi dan sekaligus tidak memahami keperluan diet pemakanan seimbang. 

Makan Banyak

Makan tanpa kawalan bermakna anda bakal berhadapan dengan masalah kalori berlebihan. Berikut beberapa tips amalan diet sihat yang sekaligus dapat menstabilkan emosi anda:
  • Kenalpasti keperluan makan anda. Makan jika benar-benar berasa lapar, bukan untuk membuatkan anda melupakan masalah.
  • Minum susu atau coklat panas. Ia mampu menyeimbangkan perasaan dan meredakan tekanan perasaan. Ia juga mampu memberi rasa kenyang pada sebelah malam. 
  • Ambil makanan berserat seperti biskut perisa kekacang atau gandum dan buah-buahan. Nilai kalorinya tidak membimbangkan. 
  • Jangan lupa sarapan pagi kerana sarapan memberi rangsangan untuk menstabilkan minda dan emosi. Sarapan juga mampu mengelakkan tekanan akibat lapar. 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen.. ^_^